Acceptatie van geweld

Posted: January 10, 2017 in politiek
Tags: , , ,

bullet-408636_960_720Ik heb er eens over nagedacht. Over die ophef rondom dat artikel van Wierd Duk waarin hij socioloog Ruud Koopmans interviewde. 50 miljoen fundamentalistische moslims zouden bereid zijn om geweld te accepteren bij de verdediging van de islam. Dat stond in dat artikel en daar was nogal wat gedoe over. Ik begrijp dat niet zo goed.

Ten eerste denk ik dat er bij de ook niet-fundamentalistische moslims een grote groep is die bereid is geweld te accepteren bij het verdedigen van wat hen lief is. Want ik ben zelf ook bereid om geweld te accepteren om te verdedigen wat mij lief is. Ik ben ooit de Krijgsmacht ingegaan. Door fysieke klachten werd die carrière wat in de kiem gesmoord, maar ik was bereid om uitgezonden te worden, om ons land te verdedigen, om op missie te gaan om vrede te bewaken of om te vechten om vrede te krijgen. En om tijdens het uitoefenen van die taken indien nodig geweld te gebruiken. Dat gaat dus zelfs een stap verder dan geweld accepteren.

En ik beschouw mezelf niet als fundamentalistisch. En ik ben geen moslim.

Nu lees ik nog wel eens wat, en ik lees ook nog wel eens wat op social media. En dan lees ik ook de reacties. En dan schrik ik van de gewelddadigheid, van de grofheid, van de kortzichtigheid. Van Nederlanders die asielzoekers, rechts georiënteerden, links georiënteerden, moslims, christenen, criminelen, politici en andere gewone mensen de meest verschrikkelijke dingen toewensen. Ik denk dat IS inspiratie opdoet bij de reacties op Facebook voor manieren waarop je mensen langzaam en pijnlijk ter dood kan brengen.

Kortom, ik denk dat heel veel Nederlanders ook bereid zijn geweld te accepteren en te gebruiken om te verdedigen wat voor hen belangrijk is. Of dat nu gaat om het verdedigen van geloof, om het verdedigen van vrijheid, van het gezin, om je te verzetten tegen vreemde overheersing, de geschiedenisboeken staan vol van mensen die geweld hebben gebruikt en geaccepteerd om dat wat zij belangrijk vonden te verdedigen. En bomvol mensen die geweld accepteerden en gebruikten om te krijgen wat ze wilden. Mensen zijn wat dat betreft nog steeds hetzelfde.

 

Leave a Reply

