De recruiter vs de HRM-afdeling

Posted: July 1, 2015 in Overig
Tags: , , , ,

target-group-397x280De laatste maand begeef ik me weer op het sollicitatiepad. Op zoek naar een gave, uitdagende baan in de (online) communicatie, waar ik mijn strategische kwaliteiten kan koppelen aan mijn creatieve uitvoerende vaardigheden op het gebied van content. Inmiddels heb ik een stuk of 50 sollicitaties gedaan. En dan valt mij wat op: bij alle werving/selectie/recruiters kom ik zonder problemen door de eerste selectie heen, maar bij de HRM-afdelingen van bedrijven niet.

En dat is raar, want je zou verwachten dat HRM’ers op dezelfde manier naar mensen achter de CV’s kijken als recruiters. Aan het aantal reacties dat binnenkomt kan het niet liggen, want niet alleen bedrijven worden overspoeld met reacties, ook recruiters kunnen putten uit een grote pool van kandidaten.

Ik vind van mezelf dat ik heel veel heb te bieden, met 15 jaar werk in de online communicatie, ervaring als communicatietrainer op post-hbo-niveau, en met een aantal behoorlijk verbluffende resultaten bij het inzetten van content en social media. Desondanks krijg ik van bedrijven reacties als: je hebt te weinig ervaring met tekstschrijven (ik schreef, staat ook in mijn CV, al meer 10.000 teksten), ook had ik te weinig ervaring met online (daar verbaas ik me alleen maar over), en te weinig met social media (bij nabellen bleek dat ze mijn social media inzet die ik deed als ZZP’er en voor bijvoorbeeld het Defensie-Platform niet relevant vonden, naast mijn ervaring met scoial media strategie en uitvoering sinds 2008). Dan vraag ik me af wat ik verkeerd doe. Want juist recruiters vinden dat wel relevant.

De laatste jaren is door de crisis ook een behoorlijk schifting geweest bij het aantal recruiters. Een aantal bureaus dat in 2008 nog actief was, bestaat niet meer. De goede zijn dus overgebleven, met verstand van functieprofielen, en de bijbehorende vaardigheden. Recruiters die niet schrijven dat je ‘ervaring met CMS moet hebben’, maar ‘ervaring met diverse CMS’en, liefst Tridion’. Dat soort kleine zinnetjes geeft al aan of je met pro’s te maken hebt, of niet.

Ook speelt het gebrek aan een hbo-opleiding mij parten, zeggen HRM’ers. En dat is gek. Want in de tijd dat ik af had kunnen studeren (2001) bestonden er nog geen hbo-opleidingen die deden aan online communicatie. Sterker nog: in 2001 haalde ik mijn online marketing diploma’s bij het allereerste instituut dat zich daarin specialiseerde. En in de jaren erna werd ik dus trainer van post-hbo-leergangen communicatie juist omdat ik al zo lang ervaring heb in de online kant (en omdat ik ook een goede trainer ben). De opleiding is dan niet meer relevant volgens mij.

Per 5 juli kan ik dus van heel veel waarde zijn voor veel bedrijven op het gebied van (online) communicatie en marketing. Recruiters hebben dat heel erg in de gaten. Maar welke HRM’er durft de uitdaging aan? Je kunt me altijd mailen, of mijn linkedin-profiel bekijken.

Advertisements
Comments
  1. marion says:

    misschien je leeftijd???

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s