Dierenliefhebbers

Posted: May 12, 2015 in Lelystad, Overig
Tags: , , , , ,

GanzenDierenliefhebbers zijn over het algemeen beminnelijke en aardige mensen. Redelijke mensen ook die graag zien dat dieren het goed hebben. En daar is niets mis mee. Waar wel iets mis mee is, zijn bedreigingen door dierenliefhebbers aan mensen die hoogstwaarschijnlijk ook dierenliefhebber zijn, maar anders tegen zaken aan kijken. De reacties op Facebook van dierenliefhebbers hebben me verbaasd. Ik wist niet dat er zoveel haat en ongenuanceerdheid bestond.

Omroep Flevoland bracht afgelopen week twee berichten die te maken hadden met dieren. Een bericht ging over een hond die gedood was door zijn baas. Een ander bericht ging over een Lelystads bedrijf dat overlastgevende ganzen mag vergassen in Utrecht en Noord-Holland.

Reaguurders die redelijk genuanceerd tegen deze zaken aankijken, en vragen om meer informatie over het waarom, worden met de dood bedreigt, ze moeten zelf maar vergast worden. Eigen rechter moet er gespeeld worden. De rechter moet luisteren naar de stem van het volk. De hondeneigenaar moet doodgereden worden. Faunabeheer is fascistische organisatie. Ze kunnen beter het teveel aan mensen uitroeien. Dat is zomaar een greep uit de reacties die ik las.

Ik vind dat bizar. Ik vind het ook niet normaal dat iemand een hond doodsteekt, maar ik ken de achtergrond van het verhaal niet. En de man zal waarschijnlijk een straf krijgen die in lijn is met de daarvoor geldende wetten. Ik vind het ergens ook sneu dat er ongeveer 15.000 ganzen gedood gaan worden, maar om de economische schade aan landbouwgewassen – waar we van moeten eten – en om de schade door uitheemse ganzensoorten aan onze inheemse natuur te beperken moeten er drastische maatregelen genomen worden.

En zolang er per jaar honderden miljoenen stuks pluimvee in Nederland het loodje leggen om aan onze vraag naar eten te voldoen, en het vergassen gebeurt door een gecertificeerd bedrijf, onder de restricties van onze Flora en fauna Wet denk ik dat het allemaal best goed geregeld is.

Mensen gelijkstellen aan dieren, en mensen met de dood bedreigen omdat ze anders denken dan extreme dierenliefhebbers, dat vind ik nog veel enger en erger dan het doodmaken van een dier.

Leave a Reply

