De asociale bejaarde

Posted: February 5, 2015 in Overig
Tags: , , , , ,

NL-KI094WWAGUWWNL-1-catalogAan het eind van een lange werkdag stond ik samen met de andere haringen klaar om in het blik dat de NS in de spitstijd voor ons liet voorrijden te stappen. Piepend en krakend kwam het gele gevaarte tot stilstand, en achter de beslagen ramen zag ik de contouren van de drukte in de coupe. Ik schuifelde met de massa mee en wilde naar binnen gaan, om mijn plekje tussen de andere haringen in te nemen.

Ruw werd ik uit mijn gedachten getrokken door een duw die me bijna deed wankelen. Een wat oudere dame van minstens 65 jaar drong zich naar voren, waarbij ze niet schroomde om haar handtas en paraplu te gebruiken. ‘Mevrouw’, zei ik, ‘U kunt ook gewoon achter in de rij aansluiten.’

‘Jullie moeten respect voor ouderen hebben’, beet ze me toen toe. ‘Voor u nu niet meer’, was mijn antwoord. Waarop enkele andere passagiers met brede ruggen de weg voor de brutale dame versperden. ‘Opzij, want ouderen moeten kunnen zitten’, schreeuwde ze. En ze leek me niet eens dronken.

Schichtig keek ik om me heen. Op zoek naar de camera’s van een of ander wazig tv-programma. Ik vermoedde dat Frans Bauer elk moment ergens kon opduiken, om ons te vertellen dat het Bananasplit was, en dat de krijsende bejaarde eigenlijk een lief oud vrouwtje was, dat voor weeskindjes zorgt en de plaatselijke kinderboerderij runt. Maar dat was niet zo.

Dit was echt een asociale bejaarde.

Leave a Reply

