Accijnsverhoging: snapt u het nog?

Posted: January 20, 2015 in Overig, politiek
Tags: , , ,

benzineprijsMijn havo- en vwo-diploma heb ik met economie (en nog een voldoende ook) behaald. Daarna heb ik qua economische studie niet zo doorgepakt en wellicht is dat precies de reden dat ik de kennelijke verbazing over verminderde omzet na een accijnsverhoging niet zo goed snap. Mijn kennis baseer ik nog op mijn middelbare-school-know-how en op mijn gezonde verstand. En wat ik nog weet van economie is de regel: als je de prijzen verhoogt, daalt het aantal verkochte producten. Als je de prijs verlaagt, stijgt het aantal verkochte producten.

Die wetmatigheid klopt als een bus. Bij kleine prijsverhogingen daalt het aantal verkochte producten, maar kan het wel nog meer omzet en winst opleveren. Bij een te grote prijsstijging, daalt het aantal verkochte producten zo hard, dat ook de omzet en de winst daalt.

Met mijn boerenverstand vind ik het dus niet raar dat door verschillende accijnsverhogingen de omzet van tankstations in de grensstreek hard daalt. Immers, op korte afstand zijn dezelfde producten (benzine, diesel, lpg) te koop tegen veel lage prijzen. Die prijzen zijn zoveel lager dat het voor consumenten rendabel is om meer kilometers te rijden, om goedkoper te tanken.

Volgens mij is het geen hogere wiskunde om te berekenen dat een teveel aan prijsstijgingen door accijnsverhogingen leidt tot een dalende omzet. En daardoor loopt de staatskas inkomsten mis, en dat was niet de bedoeling van de maatregel van onze minister van Financiën. Want de staatskas moest juist gespekt worden.

Hoe moeilijk kan het dan zijn om die maatregel terug te draaien? Wat houdt de minister tegen, om dat te doen? De maatregel lijkt in meerdere opzichten haaks te staan op het kabinetsbeleid. Ten eerste zijn er dus niet meer inkomsten en ten tweede gaan tankstations over de kop, en komt er daardoor minder werkgelegenheid. Terwijl banen creëren toch het devies was. Dus er moet ook meer geld aan uitkeringen uitgegeven worden. Het mes snijdt aan twee kanten, maar wel dieper in het eigen vlees. Begrijpt u het nog?

Comments
  1. Maarten says:

    De grensstreek tankstations is wat, 5-10% van alle tankstations in Nederland? Dan heb je ook een grote groep zakelijk en leaserijders die helemaal niet naar de brandstrofprijzen kijken. Natuurlijk levert deze ordinaire graai actie meer op dan daarvoor. Als het serieus minder op zou leveren voor de schatkist was de maatregel allang teruggedraaid.

    Like

  2. Paul Esveldt says:

    Gokje, ik denk dat er meer tankstations zijn in Nederland die ver genoeg van de grens af liggen. Lees randstad, die voldoende rendement draaien. Al zou ik die berekening wel eens willen zien…

    Like

Leave a Reply

