Beledigen

Posted: January 19, 2015 in Overig
Tags: , , , ,

in-order-for-you-to-insuld-me-i-would-first-have-to-value-your-opinionJe kunt je alleen beledigd voelen als je het idee hebt dat de ander boven je staat. Dat leerde ik tijdens mijn coachingsopleidingen. En het is ook waar. Je kunt je alleen rot of kwaad, of beledigd voelen als je de ander toestaat die macht over jou uit te oefenen. Misschien ben ik onwijs arrogant, maar ik voel me niet heel snel meer beledigd, of boos, of gekwetst door wat anderen over mij zeggen. Mochten mensen mijn zoontje echter beledigen, dan spring ik wel op de bres, maar die jongen is dan ook pas vier en kan zichzelf niet verdedigen. Dat is van een iets andere orde dan op de bres springen voor een god die zo goed is dat hij hemel en aarde kan maken.

Daarom vind ik het zo raar dat mensen zich zo gekwetst kunnen voelen door anderen. Zeker als die gekwetsten vinden dat die anderen een levensstijl, of overtuiging hebben die inferieur is aan die van hen. Veelal gelovigen zijn erg goed in het gekwetst en het beledigd voelen om allerlei dingen. Denk aan de heisa die ontstond om foto’s van dames in bikini’s, de gay-pride, vrouwelijke wereldleiders op de foto, of cartoons van een profeet.

Mijn moeder zei altijd:’ trek je er toch niets van aan’, als anderen iets zeiden waarover ik me opwond. ‘Ze weten niet beter en zijn half niet zo slim als jij’, maakte ze haar eerste zin dan af. En mijn moeder had volkomen gelijk.

Toch lijdt de halve wereldbevolking aan een ontzettend minderwaardigheidscomplex. Want zij maken zich wel druk over cartoons, over kleding van anderen, over uitspraken van anderen. Terwijl ze tegelijk vinden dat die mensen een inferieure levensstijl hebben, naar de hel gaan, of anderszin lager op de ladder staan dan zijzelf. Maar dat vinden ze dus eigenlijk niet. Eigenlijk hebben ze heel erg last van een minderwaardigheidsgevoel. Ze voelen zich minderwaardig aan die verderfelijke cultuur, minderwaardig aan die verderfelijke uitingen, want anders kun je je niet beledigd voelen.

Want als je echt vertrouwen hebt in jouw eigen geloof en overtuigingen, dan help je anderen om beter te worden. Dan neem je geen aanstoot aan wat anderen vinden, maar gebruik je dat om anderen te helpen beter in het leven te staan. Dan toon je liefde en genegenheid naar de mensen die anders denken, naar die arme zielen die zullen branden in de hel. Dan help je ze niet de hel in, maar zorg je dat ze in de hemel komen.

Leave a Reply

