Vijf tips om niet te scoren met je blog

Posted: January 15, 2015 in Uncategorized

contentcloudNu de aloude SEO steeds meer onder vuur komt te liggen, de gewone reclame steeds minder goed werkt, en de bannerblindheid van internetters steeds grotere vormen aan lijkt te nemen, zetten bedrijven steeds meer in op bloggen. Artikelen schrijven om het bedrijf een positieve impuls te geven onder de doelgroep. Maar vaak gaat dat helemaal niet goed, en werkt een blog averechts. En waarom? Omdat bedrijven fouten maken bij het bloggen.

1) Vooral aan het bedrijf denken
Gewoon reclame maken in het blog. Heel vaak de naam van het bedrijf noemen en melden hoe goed we wel niet zijn. En dat het liefst minstens 400 woorden lang. Want waarom zou je aan de doelgroep denken als je een artikel schrijft? Bloggen doe je toch voor het bedrijf?

2) Lange moeilijke teksten
Die Einstein, die zat er helemaal naast toen hij zei dat je het pas goed begrijpt als je het eenvoudig kunt uitleggen. Wij zijn hoog opgeleide professionals, dus wij praten moeilijk en hoogopgeleid, met veel jargon. Dat onze doelgroep dat niet snapt, dat is hun probleem.

3) We moeten naar onze producten linken
Wist u dat wij de beste vaatwastabletten hebben? Verschillende tests wijzen het uit, onze vaatwastabletten zijn echt het beste. Naast vaatwastabletten hebben wij ook andere producten, die uw vaatwasser bijvoorbeeld ontkalken, of schoonhouden. Enfin, u begrijpt het punt.

4) We geven geen tips
Ja, we gaan onze tips en trucs toch niet weggeven? Het blog over leiderschap mag niet teveel tips bevatten, want anders komen mensen niet meer naar onze training. Dus het moet vooral oppervlakkig zijn.

5) Social media is om te zenden
Onze social media-kanalen zetten we alleen in om te zenden. We plaatsen automatisch links naar onze artikelen. En als we een nieuw product hebben, dan noemen we alleen dat. Niet te veel interactie, want daar komt alleen maar gedoe van.

Als je ook echt niet wilt scoren met je blog, zorg dan dat je bovenstaande spelregels strikt handhaaft! Succes!

Eduard van Brakel is al jarenlang online communicatietrainer en auteur van het e-book webschrijven voor communicatieprofessionals.

Comments
  1. Frank says:

    Hé hé hé !! Heel herkenbaar !

    Liked by 1 person

Leave a comment