Vrijheid van meningsuiting: een lastig concept

Posted: January 14, 2015 in Overig, politiek
Tags: , , ,

HNWVrijheid van meningsuiting. Ik ben helemaal voor. Ik vind dat iedereen mag zeggen wat hij of zij denkt. De grens trek ik bij het uitoefenen van geweld. Ondanks dat ik best een idealistisch persoon ben, vind ik het soms wel een lastig concept, dat vrijheid van meningsuiting. Want wat doe je met mensen die vinden dat je hier in Nederland de sharia mag invoeren? Of geldt de vrijheid van meningsuiting ook voor een club als Martijn, die vindt dat seks met kinderen toegestaan moet zijn? Of wat doe je met mensen die vinden dat condooms verboden moeten zijn? Of met mensen die vinden dat homoseksuelen (m/v) niet zouden mogen trouwen? Mogen zij dat niet vinden? Of juist wel?

Er zijn ook mensen in Nederland die voor vrijheid van meningsuiting zijn, maar vervolgens een school veroordelen die weigert een poster van Charlie Hebdo op te hangen. Terwijl dat ook vrijheid van meningsuiting is. Dat je sommige dingen niet doet, omdat je het er niet mee eens bent. Er zijn mensen die heel erg voor vrijheid van meningsuiting zijn, maar die wel oproepen om eieren op moskeeën te gooien. En er zijn natuurlijk mensen die vinden dat satirische tekenaars, die Mohammed-cartoon hebben getekend, de aanslagen over zichzelf hebben afgeroepen. En dan kun je hun mening wel veroordelen, maar het recht op vrijheid van meningsuiting impliceert dat mensen die anders denken dan jijzelf, dat ook mogen vinden.

Het blijft dus een lastig concept. Dat vrijheid. En meningen zijn nog lastiger. Vooral omdat veel mensen niet helemaal in staat zijn om mening en feit van elkaar te scheiden. Feit is dat extremistische moslims een bloedige aanslag hebben gepleegd. Een mening is – en niet eens een door feiten onderbouwde mening – dat alle moslims daarom gevaarlijk zijn. Feit is dat ik de cartoons in sommige gevallen grappig vond, en in sommige gevallen vond ik er geen bal aan. Ook omdat ik altijd het woordenboek nodig heb, omdat mijn Frans niet zo goed is.

Feit is dat ik vind dat je heel veel satirische cartoons moet mogen maken. Feit is dat ik vind dat anderen de mening mogen hebben dat zulke cartoons verboden moeten zijn. Ik vind dat je heelveel mag zeggen, omdat er vrijheid van meningsuiting is. Ook als dat dingen zijn waar ik het zelf niet mee eens ben. Als je het er niet mee eens bent, dan stap je naar de rechter, of probeer je via de politiek invloed te krijgen om jouw mening tot wet te laten promoveren.

Maar zolang dat niet het geval is, hoef je het niet met elkaar eens te zijn, maar verdedig je het recht van een ieder om zijn of haar mening te uiten. Hoe abject ook. Maar bij geweld, daar ligt de grens.

Leave a Reply

