Idioten die voor hun god opkomen

Posted: January 8, 2015 in Overig
Tags: , , , ,

je-suis-cjarlieOndanks dat ik op mijn 14e jaar besloot niet meer naar de kerk te gaan, wat mij toch wel wat onenigheid opleverde met mijn ouders, weet ik nog wel wat we daar in die gereformeerde kerk aanbaden: een almachtige God. Een onaantastbare grootheid, wiens wegen ondoorgrondelijk zijn. Ik verbaas me dan ook in hoge mate over het feit dat er overal op de wereld idioten rondlopen die menen met geweld voor hun god te moeten opkomen. Opkomen voor hun almachtige god. Alsof die niet capabel genoeg is om dat zelf te kunnen.

Als gelovige leerde ik dat naastenliefde belangrijk was, dat het helpen van minder bedeelden hoog op het prioriteitenlijstje moest staan, dat een leven in nederigheid belangrijk was, en dat je geen geweld mocht gebruiken. En als ik gelovigen spreek – of het nou Christenen, Moslims, Joden, of Boeddhisten zijn – dan is dat zo’n beetje de boodschap die ik ook krijg. Ik vind dat overigens geen waarden die exclusief aan een religie gekoppeld moeten zijn. Ik vind dat universele waarden.

Maar tegelijk lijken hele volksstammen gelovigen dat vergeten te zijn. Ze zijn vergeten dan hun god almachtig is. Dat hun god in staat was hemel en aarde te scheppen. Dat hun god beschikt over goed en kwaad. Die volksstammen idioten beschikken zelf, hebben de arrogantie het beter te willen weten dan hun god, en menen hem te moeten ondersteunen met wapengeweld. Want als hun god echt zo machtig is, dan grijpt hij zelf wel in als iets hem niet zint. Maar juist dat stukje geloof zijn ze vergeten.

Ik stel voor dat iedereen die gelooft, zich gedraagt als een gelovige. Dus braaf wachten tot de god die alles kan zelf ingrijpt als iets hem niet zint. En verder gewoon lief en aardig zijn voor alle andere mensen. En dat laatste geldt ook voor niet gelovigen. Amen.

Comments
  1. DaMenace says:

    maar dat is het hele eiereten…. al vanaf het begin af aan deed Allah niets en hebben die moslims zelf geknokt. Niks geen wonderen of helpende engelen.. geen vuur uit de hemel , geen muren die instorten zoals bij Jericho , geen zon die stilstond zodat de dag wat langer duurde… geen engel die in zijn eentje snachts een leger van 185.000 man om zeep hielp… niets van dat al.

    Allah heeft nooit iemand wat van gezien of gehoord,.. . behalve Mohammed dan he .. die zei dat ie wat hoorde. Maar een almachtige god hebben ze niet en dat is inderdaad de reden waarom die jihadi’s menen hier zijn zaakjes te moeten opknappen.

    Like

Leave a Reply

