Die fucking tijdloze doelen

Posted: December 29, 2014 in groei, Overig
Tags: , , ,

doelgroepSoms word je er echt een beetje gek van. Het is natuurlijk helemaal hip om een tijdloos doel te formuleren, of een stip op de horizon. En veel organisaties doen dat dan ook. In een meeting bedenkt het management een tijdloos doel (want dat gaat zo lekker lang mee, volgens Loesje), en gaat daarmee de boer op in de organisatie. Want de organisatie moet doordrongen zijn van waarom ‘we’ het allemaal doen. En een tijdloos doel past natuurlijk helemaal in dat beeld. Desondanks gaat het vaak mis.

Dat komt omdat het tijdloze doel enerzijds niet inspirerend is, of zo’n open deur dat niemand er warm van loopt. Tevreden klanten is zo’n open deur. Het zou natuurlijk raar zijn als je als bedrijf streeft naar ontevreden klanten. Of de beste overheidsdienstverlener voor ondernemers. Dat is ook zo’n open deur. Het is niet zo dat een overheidsorganisatie snel concurrentie krijgt op het gebied van regelgeving en wetgeving.

Daarbij wordt zo’n tijdloos doel vaak in een ivoren toren geformuleerd, en worden de collega’s van de werkvloer pas betrokken nadat het doel is geformuleerd. Het doel blijkt dan ver van de werkelijkheid te staan die de collega’s ervaren. Beter is om de collega’s vanaf het begin te betrekken in het formuleren van waarom het bedrijf ook al weer bestaat, en op welke manier meerwaarde geleverd moet gaan worden. Dan kan het doel ook aansluiten bij de waarden van de collega’s. En kunnen de collega’s de waarden gebruiken om hun producten en diensten vanuit die waarden te koppelen aan dat tijdloze doel.

En kunnen de collega’s vanuit dat tijdloze doel, Specifieke, Meetbare, Acceptabele, Realistische, Tijdgebonden en Ecologisch Verantwoorde (SMARTE) doelen formuleren. Ecologisch betekent dan niet alleen goed voor het milieu en de wereld, maar ook passend bij de kernwaarden van het bedrijf.

En ja, dat kost tijd. Veel tijd. Managers moeten dan opeens dingen doen waar ze meestal niet goed in zijn. Dingen als met collega’s praten, en naar ze luisteren, hun eigen ideeën aan de kant schuiven, en de input echt uit de kennis van collega’s halen. En dat is lastig. Zeker als je het hebt over waarden. Want daar zit emotie bij. Als je over waarden gaat praten, antwoorden mensen vanuit hun hart, praten ze met hun ziel, en dan wordt het een emotionele toestand. En daar zijn de meeste resultaatgerichte managers niet zo goed in. Die hebben het liever over winst maken, over de productie opschroeven, over efficiëntie (wat betekent dat iedereen harder moet werken, voor – het liefst – minder geld).

En na dat gedoe over waarden, moet er ook nog bepaald worden welke waarde het belangrijkst is. Gelukkig zijn op het werk is natuurlijk top. Maar wat als de veiligheid dan in het gedrang komt? Of wat als de klanten ultiem tevreden zijn, maar alle collega’s zitten ziek, zwak, misselijk en overspannen thuis? Of dat er zoveel vertrouwen is in elkaar, dat er niet samengewerkt wordt, omdat iedereen vanuit vertrouwen zijn eigen eilandje heeft gecreëerd vanuit de waarde zelfstandigheid? Wat gebeurt er als de producten en het leverproces met een 10 gewaardeerd worden, maar er worden bijna geen producten verkocht?

Kijk, die tijdloze doelen zijn natuurlijk briljant. Welk bedrijf wil nu niet het beste, leukste, gelukkigste, innovatiefste, mooiste, klantvriendelijkste en veiligste bedrijf zijn van wie de klanten fan en ambassadeur zijn? Dat wil elk bedrijf natuurlijk. Het probleem begint bij het doorvertalen van die stip op de horizon. Wat betekent dat voor de bedrijfsprocessen? Hoe moeten medewerkers zich gedragen? Waar komt de focus op te liggen? En dan gaat het mis. Dat is ingewikkeld, dan is er namelijk echt leiderschap nodig. Dus voor je het weet, richt je je weer op het plukken van ‘low hanging fruit’, en doe je – aangestuurd door de manager – weer precies wat je altijd hebt gedaan en verandert er dus niks. En volgend jaar zo rond de kerst, in de tijd van bezinning en reflectie, komen ze weer uit de kast, die fucking tijdloze doelen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s