Het OV in Flevoland

Posted: December 13, 2014 in Lelystad, Overig
Tags: , , , ,

RouteplannerDagelijks stap ik in de trein om te gaan werken in Assen. Soms ga ik mijn woonplaats Lelystad met de bus, maar meestal stap ik op de fiets voor tochtjes binnen mijn woonplaats. Een auto heb ik niet, dus ben ik aangewezen op het OV om de meeste van mijn reizen te maken. En dat gaat meestal ook wel goed. Van station naar station doe ik 1.08 uur over mijn reis naar Assen. Van deur tot deur iets minder dan 1.30 uur. Mijn vader woont in Swifterbant. Op 15 autominuten van huis vandaan, en via de iets kortere fietsroute, doe ik het op de racefiets binnen een half uur, gemakkelijk, zonder heel erg mijn best te doen. Gewoon fietsen zou ongeveer een uur in beslag nemen.

Mijn vader was onlangs jarig. Het was niet zulk lekker weer, en al was het wel lekker weer, met een zoontje van 4 jaar oud kun je nog geen 15 kilometer fietsen. Desondanks wilden we wel graag bij de verjaardag van mijn vader aanwezig zijn. Dus mijn vriendin, onze zoon en ik zouden met het openbaar vervoer gaan.

Ik heb heel veel verschillende reisplanners geprobeerd, maar ik kwam steeds op dezelfde kortste route uit: 1.18 uur. Voor 15 hemelsbrede kilometers: eerst lopen, dan met de bus, dan met de trein, dan met de bus, in een andere bus en weer lopen. 1.18 uur: dan hoef je niet eens een heel erg getrainde hardloper te zijn om dat sneller te doen. 1.18 uur: als ik mijn best zou doen, ben ik op de racefiets naar mijn vader toe, weer naar huis, en weer naar mijn vader toe gegaan. 1.18 uur: op de gewone fiets ben je weer bijna halverwege de terugweg. 1.18 uur:  ik ben bijna net zo snel op kantoor in Assen. 1.18 uur: toen ik in Amsterdam-Sloterdijk werkte, was ik daar sneller met het openbaar vervoer. 1.18 uur, toen ik laatst terugkwam van een concert in Vredenburg in Utrecht was ik sneller thuis. Ik ben dus bij plaatsen die veel en veel verder weg liggen, sneller dan bij mijn vader. Tenminste als ik vertrouw op het flitsende openbaar vervoer in ons schitterende Flevoland.

Doordeweeks schijnt de route overigens wel iets sneller te zijn, dan kan het net binnen een uur. Maar dan nog, een uur! Ik dacht eerst dat voor die zondag de routeplanner express alleen de route per trein gaf. Immers, het station in Dronten moet wel gebruikt worden natuurlijk. Ik kon me niet voorstellen dat er niet een directe bus zou rijden naar Swifterbant. Dat had ik dus mis. De busroute ging mijn voorstellingsvermogen te boven. Als we met de bus alleen hadden willen gaan, dan hadden we nog veel langer onderweg geweest: eerste met de bus naar Zeewolde (!), dan daar de bus naar Dronten pakken, en in Dronten de bus naar Swifterbant. Misschien ben ik topografisch niet zo goed onderlegd, maar dat lijkt mij een beetje om, omdat Zeewolde al ongeveer 30 kilometer van Lelystad vandaag ligt.

Het is natuurlijk hartstikke leuk dat Dronten een station heeft, maar om dan maar meteen flink te schrappen in de busverbindingen, dat lijkt me een beetje verkeerd. Maar misschien is dat wel de manier van de Provincie Flevoland om de gezondheid onder de inwoners te bevorderen.

Leave a Reply

