Het ABC van Content Marketing

Posted: December 11, 2014 in Overig
Tags: , , ,

contentmarketingContent marketing is niet alleen helemaal hot, nee het is ook cool. Als content marketing  als automerk mee zou doen aan het fameuze programma Top Gear, zou Jeremy Clarckson het in de ijskast zetten, wegens Subzero. Het past niet eens op het Cool Board. Nou ja, misschien is dit een beetje overdreven, maar feit is dat steeds meer organisaties het wel cool en hot vinden. En er tijd, geld en ruimte voor vrijmaken.  De strategie wordt bedacht, er wordt een heuse content marketeer aangesteld, en dan gaan ze aan de gang. En als ze  het goed doen, is content marketing eigenlijk een ABC-tje:

  • Awareness
  • Branding
  • Conversie

Awareness
Als je wilt dat jouw inhoudelijk sterke content gelezen, gedeeld, becommentarieert, getest en geliked wordt, dan moet je aanwezig zijn. Aanwezig online, maar ook aanwezig offline. Je moet daar zijn, waar jouw doelgroep is. En dan zorgen dat die doelgroep jou opmerkt. Dat je 24/7 top-of-mind bij jouw potentiele klant bent. Dat jouw klanten weten dat je daar bent. En dat jouw klanten uiteindelijk met jouw content gaan creëren.

Branding
Om die Awereness voor elkaar te krijgen, moet je branding kloppen. Jouw merk moet een eenduidige, consistente boodschap uitzenden. Herkenbaar zijn in beeld, maar ook in tekst. En dat luistert nauw, boodschappen die voor een secretaresse-doelgroep werken, werken niet voor hypotheekprofessionals. Ik spreek uit ervaring, want dat zijn twee doelgroepen waarvoor ikzelf verantwoordelijk ben. Wie je doelgroep is, bepaalt wat je kunt uitzenden. Bepaalt ook de tone-of-voice, en bepaalt de inhoud van jouw merk. Een verkeerde boodschap, een verkeerde post is funest voor je branding. Zorg dat je weet wat je wilt bereiken en uitstralen.

Conversie
Als je Awareness en Branding op orde zijn, kun je langzaam gaan nadenken over conversie. En dat betekent niet dat je zegt: we hebben nu 200 likes op Facebook, en 800 followers op twitter, dus nu gaan we maximaal commerciële boodschappen met een directe link naar de inschrijfpagina, of onze productpage plaatsen. Neeeuhh! Dat werkt niet. Dat kun je best af en toe een keertje doen (10% van je posts ofzo), maar het beste is om kennis en tips, en tools te blijven weggeven. En dat kun je wel koppelen aan events, trainingen, of producten, maar het doel van Content Marketing si dat je juist door je inhoudelijk kennis en expertise conversie krijgt. En dat is geen korte-termijn-denken, maar juist lange termijn.

Eduard van Brakel is online communicatiespecialist, en werkte onder meer als internetmanager, hoofdredacteur en contentmarketeer.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s