SEO? Onzin!

Posted: November 25, 2014 in Overig
Tags: , , , , ,

SEOSEO oftewel Search Engine Optimization is superhip. Al jaren. Kosten noch moeite besparen bedrijven om online goed gevonden te worden. Al minstens sinds 2006 is het ook een hot item voor webredacteuren en contentmanagers. Toen ging ik trainingen Schrijven voor het web geven, en daar was SEO toen al een onderdeel van.  SEO is niks anders dan je website technisch optimaliseren zodat Google hem goed kan indexeren. Daarnaast zorg je voor relevante inkomende en uitgaande links, en je zorgt dat alle content die op je website staat kwalitatief goed is, samenhang vertoont en aantrekkelijk is en met focuszoekwoorden, alinea-indelingen, tussenkopjes en opsommingslijstjes aan de webstandaarden voldoet.

En ja, dat werkt. Tenminste als je content niet zo heel goed en onderscheidend is van andere soorten content. Want als jouw content 13-in-een-dozijn-content is, dan heb je inderdaad SEO nodig om jezelf nog een beetje te kunnen onderscheiden van de concurrent.

Als je content waanzinnig goed, uniek, prikkelend, leuk en anderszins geweldig is, maakt het geen klap uit of je website technisch goed op orde is, of je tekst voldoet aan de laatste schrijfrichtlijnen, en of de verhouding tussen focuszoekwoord en synoniemen wel helemaal optimaal is. Want als jouw content waanzinnig is, dan wordt het toch wel gelezen, gezien, geliked en gedeeld.

Mijn best gelezen berichten of all time voldoen op geen enkele wijze aan wat voor SEO-richtlijn dan ook. Nog steeds komen er tientallen bezoekers per dag om mijn blog Regenkleding te lezen. En dat gaat over de bezuinigingen op Defensie. En ja, de lezers zijn echt geïnteresseerd in de bezuinigingen op Defensie, dat geven de meer dan 7.000 Facebook-shares wel aan. Op het Hypotheken-Platform schreef ik een veelgelezen artikel met als titel: ‘Het gaat goed, toch?’ En dat gaat over banken en hypotheekverstrekkers.

SEO-technisch waren dat zeer slechte verhalen. Geen goede titel waarin het onderwerp genoemd wordt, geen tussenkopjes, soms wat langere zinnen, geen zoekwoord-synoniem strategie, en zelfs geen ultiem goede tagging met synoniemen erin. Maar toch vonden tienduizenden lezers het wel interessant. Zo interessant dat mijn telefoon vastliep op de meldingen van WordPress dat mijn stats booming waren.

Kortom, SEO is alleen leuk en nuttig als jouw content niet onderscheidend is. Als jou content wel onderscheidend, prikkelend, leuk, superpersoonlijk, hip, deelbaar, likebaar, educatief of anderszins fantastisch is, is SEO onzin. Zorg alleen dat je jouw content op een paar social media-kanalen een zetje kan geven het wereldwijde web op.

Eduard van Brakel is online communicatiespecialist en auteur van het boek ‘Webschrijven voor communicatieprofessionals‘. En ja, daar staat ook een hoofdstuk SEO in.

Advertisements
Comments
  1. Moet je nagaan hoe groot je zou zijn als je goeie blogs wél wat meer aan de SEO-richtlijnen zouden voldoen. 😉

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s