Ambitieus

Posted: November 10, 2014 in Uncategorized

ambitionAmbitieus is het nieuwe toverwoord bij vacatures. Het maakt niet uit om welke functie het gaat, de gedroomde kandidaat is ambitieus, of heeft ambitie. Wat voor ambitie dat dan is blijft verder in het midden, maar het klinkt leuk. Ik zie het helemaal voor me, uit de honderden brieven is een kandidaat geselecteerd, en die kandidaat komt op gesprek bij de manager.

‘Ben je ambitieus?’, vraagt de manager. ‘Jazeker, ik wil zo snel mogelijk op jouw stoel zitten’, is het antwoord van de ambitieuze, energieke kandidaat. Of het antwoord is: ‘Ja natuurlijk ben ik ambitieus. Ik wil hier een tijdje ervaring opdoen, en dan zo snel mogelijk naar baan waar het echt gaaf is’. Of ‘Ja, ik wil de beste <functienaam>. worden. En dan een eigen bedrijf beginnen, zodat ik bedrijven al dat van jullie de markt uit kan concurreren’. De ambitie spat er van af, precies wat het bedrijf wilde, toch?

De gemiddelde manager die op zoek is naar een ambitieuze kandidaat zal echter bij geen van de drie antwoorden ook maar overwegen om iemand aan te nemen. Tenminste, de meeste managers niet. Want ambitie is goed, het moet natuurlijk wel een beetje binnen de perken blijven.

De vraag is wat bedrijven dan bedoelen met ambitieus? Is het gewoon een holle kreet, zoals er zoveel holle wazige kreten in vacatureteksten staan? Of bedoelen organisaties er echt iets mee, met ambitie? Ik denk dat met ambitieus wordt bedoeld dat de kandidaat jong is, wil leren, kneedbaar is, niet te duur, en hard wil werken. Veel voor weinig dus. En dat natuurlijk in het voordeel van de wervende organisatie.

Ik stel voor dat bedrijven wat specifieker zijn als ze ambitieus opschrijven. Dus melden wat ze nu eigenlijk bedoelen. Wil je een carrièretijger, of wil je iemand die hard wil werken? Wil je een ervaren iemand die kennis deelt, of wil je een jonge hond die veel wil leren? Wil je iemand die in zijn functie het beste wil worden, of wil je iemand die je kunt opleiden tot manager?

Want ambitieus, dat is mij te vaag.

Leave a Reply

