Werkstress: de bore out

Posted: November 7, 2014 in groei, Overig
Tags: , , , , ,

bore-outHet is de week van de werkstress, en mijn broer Arko is daar ambassadeur van. Hij vertelde bij Pauw en in de Telegraaf over zijn burn out. En dat is heftig. En meestal gaat de focus bij werkstress naar overbelasting van werknemers. En dat is goed, maar er is nog een probleem dat speelt bij het krijgen van stress: de Bore Out. In plat Nederlands: jezelf kapot vervelen op je werk. Persoonlijk kom ik goed tot mijn recht in drukke, hectische omgevingen, waar veel deadlines zijn, en waar veel contact is met collega’s en waar veel verschillende dingen te doen zijn. En die dingen moeten het liefst nu gebeuren. Daarbij kan ik naar duidelijke doelen toewerken, die een duidelijke deadline hebben, maar verder word ik het liefst met rust gelaten.

Zelfstandig hard aan het werk dus in de online communicatie. Berichten maken, blogs schrijven, websites in de lucht brengen, nieuwsberichten maken, interviews doen, dat soort dingen. Sommige mensen krijgen daar heel snel stress van. Ik niet, ik krijg juist stress als er geen druk is, geen harde deadlines, en er geen bakken werk op me liggen te wachten. Ik ga me dan vervelen en krijg last van een bore-out.

Ik heb een aantal keer aan den lijve mogen ondervinden wat dat voor betekent. Ik ga met lood in mijn schoenen naar mijn werk, mezelf afvragend hoe ik de dag in hemelsnaam door ga komen. Ik ga me op mijn werk met van alles bezig houden, behalve mijn werk. Ik snak naar sociaal contact met collega’s, en ik ben wanhopig op zoek naar de uitdaging die het beste bij me past. En dat vreet energie. Ik kom doodop thuis, slaap slecht, en heb ook thuis weinig energie. En dat omdat ik niet mentaal geprikkeld word.

Het erge is dat volgens het vakblad Intermediair maar liefst 15 procent van de werknemers hier mee te maken heeft. Met verveling op het werk dus. De websites gezondheidsnet zei in 2012 dat zelfs een kwart van de mensen met een kantoorbaan te maken heeft met vereveling: http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/saai-werk-slecht-voor-de-gezondheid

En dat is slecht. Slecht voor het bedrijf, en slecht voor de werknemer. Te veel routine, of werk onder niveau dragen bij aan het krijgen van een bore-out. Waarmee je uiteindelijk dus overspannen kan worden van het niets doen.

De enige remedie daar tegen is het ondernemen van actie. Praten met je manager, of actief op zoek naar een job die wel stimuleert. Dan maar minder verdienen. Maar misschien kun je de zaken wel combineren. Meer verdienen en een leuke baan. En juist dat actie ondernemen wordt moeilijk als je last hebt van verveling. Maar het moet wel om eruit te komen. Letterlijk in beweging komen is iets wat daar ook bij helpt. Ga sporten, bewegen. Elke dag, om energie te krijgen. Of ga iets spannends doen, waar je adrenaline van krijgt.

En onderneem actie om je situatie te verbeteren, of bij je huidige werkgever, of bij een andere. Ga cursussen volgen en pas die nieuw verworven kennis toe. Maar ga wat doen. Blijf niet stilzitten. Als je hebt bedacht wat je kunt doen, onderneem dan binnen 24 uur actie, want anders verandert er nooit wat.

Bij de keren dat ik last had van een bore-out heb ik drastische maatregelen genomen: ik heb de baan opgezegd (2x) en ik heb de freelanceopdrachten beëindigd (2x). dat zorgde weer voor andere spanning, waar ik bijna echt overspannen van werd, omdat het vinden van nieuwe opdrachten soms lang duurde. Maar in ieder geval gebeurde er weer wat.

Tips om wat aan je bore-out te doen:

  • Schrijf op wat je vervelend vindt
  • Schrijf op hoe je dat anders wilt zien
  • Schrijf op waar je hart wel sneller van gaat kloppen.
  • Ga na wat je nu kunt doen om dat sneller voor elkaar te krijgen
  • Onderneem binnen 24 uur actie
  • Ga sporten
Comments
  1. NRW says:

    Interessant perspectief en ik ben het volledig eens dat wanneer je werkt vanuit je gevoel (“je hart”), je energievol kunt werken. Tegelijkertijd is dat in mijn ogen zeer zeldzaam in de praktijk. Los van “goed” of “slecht” zou je het ook kunnen omdraaien en het kunnen zien als een drang te moeten presteren. Een moment van rust zien als weggegooide tijd en continu “iets” doen om jezelf nuttig te voelen, zoals ons van jongs af aan geleerd wordt. Werk en sport zijn daar mooie voorbeelden van.

    Twee mooie citaten van Nietzsche:

    “Liever iets willekeurigs doen dan helemaal niets’ – ook deze grondstelling is een snoer om alle beschaving en alle hogere smaak de das mee om te doen. — Want het leven op jacht naar gewin dwingt je er constant toe, je geest volkomen uit te putten, door je voortdurend anders voor te doen dan je bent, voortdurend iemand te slim af of vóór te zijn: de eigenlijke deugd is tegenwoordig iets in minder tijd te doen dan iemand anders. — De arbeid krijgt steeds meer alle goede geweten aan zijn kant: de neiging tot plezier noemt zich nu al ‘behoefte aan ontspanning’ en begint zich voor zichzelf te schamen.” – Friedrich Nietzsche

    “Wat is dat eigenlijk, wat ik doe? En wat wil juist ik daarmee? – dat is de vraag van de waarheid, die bij onze huidige soort vorming niet onderwezen en dus ook niet gesteld wordt, daar is geen tijd voor.” – Friedrich Nietzsche

    Like

Leave a Reply

