Het begin van de droom?

Posted: November 6, 2014 in groei, Leiderschap, Overig
Tags: , , ,

outdoorMisschien dat ik wel 100 businessmodellen per dag bedenk. Alleen stopt het na het bedenken vaak gelijk met de creativiteit. En bedenk ik weer wat anders. Noem het gebrek aan focus, of gebrek aan daadkracht. Maar een aantal ideeën blijft structureel terugkeren: iets met criminele jongeren, iets met teambuilding, iets met outdoor en klimmen, iets met horeca, en iets met leiderschapstrainingen. Allemaal losstaande zaken, die afzonderlijk een business an sich vormen, maar die gecombineerd nog veel gaver zijn. Alleen hoe moet ik beginnen? Hoe ga ik hier geld mee verdienen? Hoe ga ik investeerders vinden? En wat ga ik zelf precies doen?

Het werken met criminele of lastige jongeren is de bron van al bovenstaande ideeën. En dat idee heeft weer zijn oorsprong in mijn tijd bij de Koninklijke Landmacht. Op een of andere manier was ik opeens betrokken geraakt bij een project dat als pilot werd gedraaid. En in dat project gingen we criminele jongeren min of meer heropvoeden en opleiden, zodat ze arbeidsmarkt klaar werden en uit de criminaliteit bleven. En het was, ook door het team waarmee ik als laagste in rang mocht werken, een onvergetelijk ervaring.

Concept
Het concept was in de basis ook heel simpel: haal jongeren uit hun omgeving, stop ze drie weken in een tent in een bos en ga op strenge militaire wijze met ze aan de gang (fysiek, strenge regels, vroeg uit bed, ver buiten hun comfortzone), breek ze af, bouw ze op. Daarna begint een periode van een paar maanden met opleidingen, trainingen, cursussen, zodat ze praktische vaardigheden leren en certificaten halen, het liefst binnen een leer-werk-omgeving, de strenge controle wordt langzaam afgebouwd. En dan? Dan zijn ze klaar voor de maatschappij.

In het ideale geval dus werken en leren in een gecontroleerde omgeving. Bijvoorbeeld op een groot recreatieterrein, met horeca, een klimhal, administratie, een hotel, teambuildingsdagen die georganiseerd moeten worden, met moutainbikes en weet ik wat niet nog meer. Leren in de praktijk en steeds een beetje meer verantwoordelijkheid krijgen. En tegelijk klantgericht, klantvriendelijk en respectvol met klanten, gasten en collega’s omgaan.

Sociaal en duurzaam
Maar dat recreatieterrein moet natuurlijk ook rendabel zijn, winst maken, geld verdienen. En het personeel moet kundig, klantgericht, sociaal vaardig, vakbekwaam zijn, terwijl ze ook de body en persoonlijkheid hebben om moeilijke, mondige jongeren effectief te kunnen coachen en begeleiden.

En, ooh ja, dat bedrijf moet ook nog eens volledig duurzaam, klimaatneutraal, energiezuinig en waar nodig zelfvoorzienend zien.

Ik weet dat het kan. Ik weet zeker dat een maatschappelijk doel en een commercieel doel samengaan. Maar heb iemand nodig die mij aanvult qua kwaliteiten. Laat dit dan het begin zijn, van het waarmaken van een droom. Wie pakt de bal op?

 

 

Leave a Reply

