Wat is wijsheid?

Posted: October 22, 2014 in groei, Overig

wisdomWake me up when it’s all over, when I’m wiser and I’m older, zingt Avicii in het liedje Wake me up. Ik vraag me af wanneer die dag aanbreekt. Van het wijzer worden. In mijn hoofd ben ik sinds mijn 23e niet meer ouder geworden. Lichamelijk gezien ben ik grijzend en begint het herstellen van zware inspanningen iets langer te duren. Mentaal gezien heb ik wel meer kennis en ervaring. Maar echt wijzer? Als ik tegen mijn zoontje praat, hoor ik de woorden van mijn moeder. Uit mijn mond, met mijn stem, tegen mijn kind. Het zijn de woorden die ze tegen mij sprak: ‘Voorzichtig doen’, ‘Ga eens rustig zitten’, ‘Probeer het maar, je kunt het wel’. Wijsheid is bij mij het napraten van de dingen die ik zelf heb geleerd van anderen. Tenminste daar lijkt het op.

 

Want andere dingen wil ik absoluut anders doen dan mijn ouders. Meer de aandacht op wat mijn zoon goed kan, op wat zijn talenten zijn, en dan zien hoe daar een mooi leven van te maken, in plaats van richten op wat maatschappelijk gewenst is. Maar of dat perse wijsheid is?

Misschien is wijsheid wel het leren maken van keuzes. Het bepalen van wat je op korte termijn moet kiezen, om op lange termijn je doelen te bereiken. Om de consequenties van je keuzes in te zien, en niet anderen de schuld te geven van dingen die fout gaan.

Elke dag kom ik er weer verder achter hoeveel ik eigenlijk nog niet weet. Dat er bibliotheken en websites vol onderwerpen zijn waarvan ik helemaal niks af weet. Waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ik probeer daarom elke dag iets nieuws te leren. En misschien is dat wel wijsheid, het onderkennen van het feit dat je heel veel niet weet. En daar wat aan doet.

Maar wat is jouw definitie van wijsheid?

Comments
  1. Dankjulliewel! Leuk om te lezen dat wijsheid voor iedereen iets anders betekent. En misschien is dat besef ook wel weer een vorm van wijsheid 🙂

    Like

  2. Kees Aben says:

    Voor mij is wijsheid het inzicht dat vrijheid 1 van de belangrijkste dingen is die de mens kan bezitten. Dat wist ik al toen ik 25 was. Heb veel en hard gewerkt waardoor ik op mijn 45 ste financieel zorgeloos kon leven en 100% kon doen wat ik wilde. Heb toen gekozen voor het werken aan dingen en met mensen die mij energie geven en waarvan ik andere dingen kon leren en mensen die ik iets kon leren. Ik heb me , met de ruimte in mijn hoofd, sneller en anders kunnen ontwikkelen dan ik ooit gedacht had. Ook mijn/onze vriendenkring is totaal veranderd en veelzijdiger geworden. Samengevat: Wijsheid is voor mij het ultieme inzicht in jezelf en daarmee weten hoe je de tijd die je nog rest wil en kunt invullen!

    Liked by 1 person

  3. Paul Esveldt says:

    Je hebt kennis en wijsheid.

    Wijsheid is een combinatie van factoren. Kennis is er een van. Maar levenservaring telt ook mee. Stil zijn …. ook een goede factor.

    Ten minste zo zie ik het.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

