Waar blijft de Tietenpiet?

Posted: October 17, 2014 in Overig, politiek
Tags: ,

einde_discussieZo, een prikkelende titel, heb ik jullie aandacht? Mooi, dan gaan we het nu eens hebben over iets wat een kinderfeest had moeten zijn. Sinterklaas en zijn managementassistenten. Ruim 150 jaar geleden werd de slavernij in Nederland afgeschaft. Er is niemand meer in leven die de slavernij mee heeft gemaakt. Misschien dat enkele mensen die nu een jaar of 80 a 90 zijn, nog een opa en oma hebben gekend die zelf slaaf zijn geweest.

Ik begrijp daarom niet zo goed dat wanneer er een zwart geschminkt figuur met een raar pak rondloopt aan de hand van een nog raarder blank figuur met een lange witte baard, en dat mensen dan denken: ‘dat is een slaaf, daar bedoelen ze mij mee, want ik ben ook donker en de blanke is weer de leider. Dat moet verboden worden!’ Ik begrijp dat niet, maar ik ben ook blank. Ik kan me echt niet voorstellen dat je het leed van generaties met je mee draagt. Omdat het verleden niks te maken heeft met de toekomst, tenzij je dat zelf wilt.

Tegelijk is, om precies diezelfde reden, het absurd dat mensen zich druk maken om de kleur schmink waarin een Piet geverfd moet worden. Wij weten allemaal dat het schmink is. En ik weet zeker dat de kinderen die geloven, zeg maar tussen de 0 en de zes jaar oud, vol ontzag naar een zwarte Piet kijken. En naar een paarse Piet. En een groene. Of naar een Piet met een oerhollands Gouda’s kaaskleurtje.

Want de wereld verandert. Het leven verandert. Zekerheden verdwijnen. De enige zekerheid is verandering. Andere oer-Hollandse tradities zoals het de kop aftrekken van een levende gans of zwaan, en het katknuppelen zijn verdwenen. Past niet meer in deze tijd. Dingen veranderen, tradities veranderen.

En de Sinterklaastraditie verandert eigenlijk niet eens. De kleur van zijn managementassistenten verandert. Kinderen krijgen nog steeds snoep. Kinderen krijgen nog steeds cadeautjes. Want dat is wat voorop moet staan. Een leuk feest voor het gezin. Een feest waarin het voor alle kinderen en volwassenen leuk is. En als dat afhangt van een kleurtje van iemand, dan hebben de mensen die de racismekaart spelen misschien nog wel een puntje. Laten we gewoon cadeautjes geven, Pieten in kleuren schminken, en gewoon gezellig doen. Dat lijkt me namelijk een beter basis voor feest dan een rechtszaak.

En om op die tietenpiet terug te komen. Voor mijn part pas na tien uur ’s avonds, maar ik ben voor. En dan maakt het me geen klap uit welke kleur ze hebben. Als die stomme discussie maar eens stopt.

 

Leave a Reply

