Cultheld: Dirk Kuyt

Posted: October 3, 2014 in Sport
Tags: ,

 

dirkkuytBij mijn plaatselijke voetbalvereniging KMD uit Wateringen had ik vroeger een lokale cultheld. In het Westlandse dorpje was Arthur Huls een vlammende linksbuiten, die met wapperende blonde manen elke tegenstander dolspeelde en splijtende voorzetten afgaf, die door zijn minder getalenteerde ploeggenoten natuurlijk nooit goed werden verwerkt. Daarom werd er tegen het einde van een seizoen een clubkrantje op geel papier gedrukt, omdat het eerste eindelijk weer eens had gewonnen. Desondanks schopte Arthur Huls het tot een optreden in het Westlandse elftal, dat vooral bestond uit spelers van Velo en Westlandia. Voor Arthur Huls liep ons dorp uit, en Huls was een soort cultheld.

George Best werd vaak genoemd als ultieme cultheld, toen ik op social media vroeg om culthelden. Ik heb Best nooit zien voetballen, zeker niet live, maar ik kan me ook geen zwart-wit-beelden herinneren. Ik weet van stukjes in kranten in tijdschriften dat Best best aardig kon ballen, en dat hij nog beter kon zuipen en roken. Dat maakt hem al gauw een cultheld.

Over zuipen en roken gesproken. Theo Jansen is ook zo’n figuur. Een fenomenale trap had hij. Hij kon op 40 meter een bierdopje van een fles afschieten. En vertrok naar Ajax om kampioen te worden. Niet omdat hij van die club hield, maar omdat hij gewoon kampioen wilde worden. En daar was hij eerlijk over. Dat maakte hem niet geliefd in Amsterdam, maar zelfs de diehard fans hadden er respect voor. Jansen is ook een cultheld. Vooral in Arnhem.

Andere culthelden worden plotseling gehyped. Of zijn supergroot bij hun club. Als ik aan RKC denk, denk ik nog altijd aan Petrovic en Harry Decheiver. In mijn beleving maakten die twee RKC. Decheiver met lange manen, en Petrovic die met guitige blik elke tegenstander te slim af was en strooide met pasjes. Folkert Velkten was zo’n speler bij Heracles. Honderden doelpunten maakte hij. Maar niet op zondag, want dan wilde hij niet voetballen.

Een andere ultieme cultspeler en clubheld neemt vandaag afscheid van het Nederlands elftal. Linksback, rechtsback, spits, achter de spitsen, linksbuiten, rechtsbuiten, waar speelde hij niet? Overal waar hij kwam veroverde hij de harten van supporters door zijn charme, werklust en inzet. Tot 104 interlands kwam Dirk Kuyt, die voor noodgevallen beschikbaar blijft voor oranje. En wie weet komt hij nog terug bij Feyenoord. Als cultheld, die het altijd goed deed.

 

 

Leave a Reply

