Van Basten voor altijd nummer 12

Posted: September 16, 2014 in Sport
Tags: , , , ,

vanbastenmokWoest was ik. Ik was 26 jaar en de tranen stonden bijna in mijn ogen. Ik kwam op mijn werk en zag dat mijn Marco-van-Basten-mok verdwenen was van mijn bureau. De mok waar ik al sinds ik 10 jaar oud was dagelijks uit dronk. De mok die ik nog – van mijn toen onlangs overleden – moeder had gekregen. De mok was weggegooid door de schoonmakers, omdat het oortje was afgebroken. Het is al 10 jaar geleden, maar ik word er nog steeds een beetje verdrietig van. Jaren voetbalde ik met nummer 12. In de winter van 1988/1989 won ik met nummer 12 een langlaufwedstrijd in Oostenrijk. Mijn eerste triatlon won ik met startnummer 12. Nummer 12 was en is voor mij een magisch nummer. Het nummer stond in 1988 op het shirt van Marco van Basten tijdens het EK in Duitsland. Met nummer 12 scoorde hij drie keer tegen Engeland, tikte hij Nederland met zijn grote teen naar de finale, en met nummer 12 maakte hij die weergaloze goal tegen de Russen in de finale.

Nummer 12 lijkt aan Marco van Basten te kleven, zeker als hoofdtrainer. Met nummer 12 zit je net niet bij de selectie. Nummer 12 staat net buiten de spotlights. Maar de nummer 12 moet er wel staan als het moet. Nummer 12 is de meest belangrijke reserve.

Van Basten kan de stress van het hoofdtrainerschap niet aan. Het is dapper omdat te durven toegeven. Zoals Van Basten nooit weg is gelopen voor dappere keuzes. Hij nam zijn verantwoordelijkheid, wist dat hoge bomen veel wind vingen, en liep daar niet voor weg. Onervaren werd hij hoofdtrainer, waar hij wel de verantwoordelijkheid nam, maar het werk van zijn assistenten roemde. Bij Ajax stapte hij, na een niet eens zo slecht seizoen, zelf op, omdat hij vond dat hij niet aan de eisen van Ajax kon voldoen. Bij Heerenveen deed hij het als trainer best aardig, en zou bij AZ de volgende stap maken.

De volgende stap wordt een stapje terug. Van Basten wordt assistent. De vroegere topspits maakt een keuze zoals hij die vaker heeft gemaakt. Hij denkt aan zijn geluk en zijn gezondheid. San Marco doet een stap terug, omdat hij daar nog beter kan functioneren. Van Basten stapt uit de stress en spotlights die bij het hoofdtrainerschap horen. Van Basten stapt in de schaduw. Van Basten is terug op het nummer waarmee hij wereldfaam verwierf. Van Basten is weer nummer 12.

Comments

Leave a Reply

