Restschuld huis: eerlijk delen?

Posted: September 13, 2014 in Overig

hand_pakt_geldDe huizenmarkt trekt aan. Dat is goed nieuws. De prijzen trekken nog niet heel erg aan, dat is minder goed nieuws. Hoewel er meer huizen worden verkocht worden er ook meer huizen verkocht met restschuld. Nu is er een stichting opgericht die vindt dat banken ook verantwoordelijk zijn voor de restschuld. Immers, banken zorgden voor ongebreidelde financiering toen de huizenmarkt op zijn top was. En ja, ook ik ben daar ingetrapt.

Korte-termijn-denken
In 2007 verhoogde ik mijn hypotheek. De executiewaarde van mijn huis werd zonder problemen opgewaardeerd. De taxatie daarvoor duurde welgeteld 10 minuten. En toen had ik een nieuwe, voor 75% aflossingsvrije tophypotheek. Met lage maandlasten. Verblind door korte-termijn denken was ik daar toen erg blij mee. En de adviseur die op commissiebasis werkte ook.

Inmiddels staat mijn huis al vijf jaar te koop, met een vraagprijs onder de in 2007 afgesproken executiewaarde, en zijn er precies 3 kijkers geweest. De makelaar adviseert om nog ongeveer 20.000 te zakken in prijs, waardoor de vraagprijs ongeveer 40.000 euro onder de hypotheekwaarde komt te liggen. Dat doe ik dus niet, want zoveel restschuld kan ik onmogelijk opvangen.

Onverkoopbaar
Het korte-termijn-denken van mijzelf, maar ook van de adviseur en de hypotheekverstrekker heeft ervoor gezorgd dat mijn huis nu onverkoopbaar is. Maar het is te gemakkelijk om te stellen dat de banken daarvoor de volledige verantwoordelijkheid dragen, zoals de stichting Stop de Restschuld wil.

Een gedeelde verantwoordelijkheid, daar kan ik inkomen. Maar dan geldt die gedeelde verantwoordelijkheid ook wanneer er veel overwaarde op een huis zit. Maar daar hoor ik de stichting niet over. Alle verantwoordelijkheid afschuiven op de hypotheekverstrekker is hetzelfde korte-termijn-denken dat de crisis heeft veroorzaakt. En juist daar moeten we af.

Samen ook de lusten
Gedeelde verantwoordelijkheid en meer flexibiliteit in de klantbenadering is waar we heen zouden moeten. Samen werken aan verbetering van de situatie, in plaats van blokken vormen tegen elkaar. En als dat betekent dat de restschuld een gedeelde verantwoordelijkheid is, betekent dat ook dat overwaarde een gedeelde verantwoordelijkheid is. Samen de lasten, daar ben ik voor. Maar dan ook samen de lusten als de prijzen over een paar jaar zijn aangetrokken.

Dit blog verscheen eerder op het Hypotheken-Platform

Leave a Reply

