Contentmarketing: denk als uitgever

Posted: September 11, 2014 in Overig
Tags: , ,

contentcloudVeel organisaties zetten contentmarketing om beter in contact te staan met hun doelgroep, en om nog meer waarde toe te voegen aan de doelgroep. Het uiteindelijke doel is dan meer conversie, maar ook branding van de organisatie als de expert op het vakgebied. En om dat te bereiken wordt een breed scala aan media ingezet: video, blogs, whitepapers, e-books, social media en de website. Ongeacht welke media worden ingezet is de inhoud van de content het belangrijkst. Iets wat bijvoorbeeld uitgevers al lang weten. Van uitgevers is het de corebusiness om doelgroepgerichte relevante informatie te bieden, en die zijn daar ook succesvol in, alleen weten ze niet altijd de switch te maken van uitgever van papieren uitgaven, naar meer online gerichte waardevolle content.

Partijen als Marketingfacts en Frankwatching, die succesvol zijn online hebben, door het bieden van relevante content, zichzelf gevestigd als expert. En hebben daardoor hun verdienmodellen uitgebreid van alleen advertising, naar trainingen en events, en bieden zichzelf als waardevol platform aan voor het plaatsen van branded content door externe partijen.

Niet-uitgevers, dus bijna alle andere organisaties, hebben als voordeel dat ze geen bagage hebben van oude verdienmodellen op basis van content. Dat maakt het implementeren van de nieuwe verdienmodellen en het inzetten van de nieuwe strategie gemakkelijker. Tenminste, als de content echt relevant is en uit de organisatie gehaald kan worden.

Iedereen weet iets wat een ander niet weet. En elke organisatie heeft unieke kennis aan boord over de markt waarin geopereerd wordt. Die unieke kennis is waardevol voor de doelgroep. En dat is het soort kennis waar jouw organisatie zich mee kan onderscheiden van de rest van de markt.

Op berichten hoe goed jouw organisatie is, zit de klant niet te wachten. Net zomin als op een stroom commerciële puur leadgerichte content. De doelgroep wacht op waarde. De doelgroep zit te wachten op relevante informatie die het hen gemakkelijker maakt om bijvoorbeeld hun werk te doen, of waardoor ze betere adviesgesprekken kunnen voeren, of waardoor ze op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen.

Dat betekent dat je als organisatie kennis gaat weggeven. Om daarmee waarde terug te geven aan de doelgroep. De doelgroep gaat door die waarde jouw organisatie zien als de expert. En je neemt liever producten af bij een expert, dan bij een organisatie die minder goed bekend staat.

Tegelijk betekent dit dat contentmarketing wel een strategie is van de lange adem. Het duurt een tijd voordat je als expert te boek staat. En daardoor duurt het ook een tijd voordat je echt veel leads uit contentmarketing gaat halen.

Een lange adem is noodzakelijk, net als continue actie op het verkrijgen en delen van doelgroepgerichte waardevolle en kanaalspecifieke informatie. Maar dan heb je als organisatie wel goed in handen.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s