Een website is als een restaurant

Posted: September 2, 2014 in Leiderschap, Overig
Tags: , , ,

target-group-397x280Veel middelgrote en grote bedrijven hebben vaak nogal uiteenlopende doelgroepen die ze met verschillende productportfolio’s bedienen. Dat is vaak te zien aan de websites van die organisaties, waar je als argeloze bezoekers uit een van de doelgroepen totaal niet weet wat je waar moet zoeken, en waar je afgeleid wordt door content die bestemd is voor de andere bezoekers. Kortom, je bent al voordat je reis naar het voor jouw ideale product begonnen is, al finaal de weg kwijt. Vergelijk de bedrijfswebsites maar met een mooi restaurant. Een restaurant dat belooft dat er kwalitatief goed voedsel is, lekkere wijn, een gezellige atmosfeer, en met een prijs-kwaliteitverhouding die helemaal top is. Klinkt geweldig, want daar hou ik van. Ik hou ook van een bruine kroeg waarin stevige rockmuziek gedraaid wordt om daar even te relaxen, om vervolgens mijn avond te besluiten in een club waar de nieuwste hits van DJ Tiesto uit de luidsprekers schallen.

Maar ik begin mijn ideale uitgaansavond in dat restaurant. Eerst lekker rustig dineren. De eerste aanblik ziet er veelbelovend uit, maar dan stap ik binnen. Ik word gastvrij ontvangen, met de boodschap dat ik hier mijn ideale avond kan beleven. En ik word naar een sjiek gedekt tafeltje geleid, waar de flessen wijn uitnodigend op me staan te wachten.

Ik wil weg
Alleen ik wil weg. Ik wil zo snel mogelijk weg. Ik wil vluchten, ik hoef de wijn niet, want er is iets ernstig mis. In het gezellige gedeelte waar ik kan eten, klinkt naast de rustieke restaurant muziek ook keiharde rockmuziek, die uit het bruine kroeg gedeelte van het restaurant komt. Als ik mijn partner zittend aan het tafeltje zwoel in de ogen wil kijken, word ik verblind door de lichtshow die uit het andere hoekje van het restaurant komt. Want daar is het clubgedeelte met dancemuziek gevestigd.

Kortom het restaurant heeft voor iedereen wat wils, maar niemand vindt het leuk. Rockliefhebbers zullen niet komen, restaurantbezoekers zullen gillend weglopen, en danceliefhebbers willen niet afgeleid worden door de klanken van AC/DC of het tikken proostende glazen.

Kiezen
Toch is dit precies wat veel bedrijven online doen. Ze doen maar wat, om iedereen tevreden te houden. Maar het enige wat ze tevreden houden is zichzelf, de klant doe je er geen plezier mee. Duidelijk kiezen voor een doelgroep betekent dat je per doelgroep een website maakt, of dat je jouw dienstverlening richt op 1 doelgroep: dat je een avondje uit eten maakt voor danceliefhebbers die de club niet meer uit hoeven. Maar niet alles door elkaar.

Als je als organisaties online niet kiest, is dat – om in horecatermen te blijven – een recept voor verlies. De enige klanten die je trekt, zijn mensen die het ook niet weten.

 

Eduard van Brakel is online marketing en communicatiespecialist, die zowel de strategie kan bepalen, als hem praktisch uitvoeren. Ook schreef hij het boek ‘Webschrijven voor communicatieprofessionals’

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s