Online winnen? Per doelgroep 1 website!

Posted: August 30, 2014 in groei, Leiderschap, Overig
Tags: , , , , ,

doelgroepAls het om websites gaat, heeft opeens iedereen er verstand van. Als dat waar zou zijn, zouden alle websites honderdduizenden bezoekers scoren. En dat doen de meeste websites niet. Ook veel zakelijke websites niet. De fout die vrijwel altijd gemaakt wordt, is dat er vanuit het bedrijf wordt gedacht. En niet vanuit de klant. Niet vanuit de doelgroep. En dat doelgroepdenken is niet nieuw natuurlijk. Dat gebeurt al eeuwen, letterlijk. Echter bij het maken van websites lijkt die gedachte veelal te verwateren. Het bedrijf wordt leading, en niet de klant. In 2001 volgde ik mijn eerste internet-marketingopleidingen bij het eerste instituut dat daar speciaal voor werd opgericht, PuntEdu. Van de aldaar aanwezige docenten kreeg ik de gouden tip: 1 website per doelgroep. Je moet kiezen, want dan kiest de doelgroep jou, zo was de simpele boodschap.

Kapstokstrategie
En die les geldt nog steeds. Maar hoe kun je dat nu concreet vormgeven, als je als bedrijf meerdere doelgroepen bedient? Het goede aan dat nieuws is alvast dat je als bedrijf hebt onderkend dat er verschillende doelgroepen zijn. Dat is alvast winst. Het tweede wat je moet doen is het toepassen van de zogenaamde kapstok-strategie. De bedrijfswebsite blijft gewoon bestaan, maar wordt een corporate website, met corporate nieuws erop, vacatures, eventueel een organigram, en die dient verder als kapstok waar de andere bedrijfswebsites aan zijn opgehangen. Per doelgroep 1.

Vergelijk het met een uitgever. Uitgevers van bladen lijden verlies. Vooral op de papieren bladen, maar online doen ze het best wel heel aardig. Dat komt natuurlijk enerzijds omdat al die redacties en redacteuren zorgen voor bergen relevante content. En dat trekt relevante bezoekers. Maar het tweede waarom ze online succesvol zijn, is omdat ze per blad of uitgave een website in de lucht gooien.

Libelle of SBS6?
Uitgever Sanoma is een behoorlijke speler op de markt. Maar op de website van Sanoma kan ik geen SBS6-programma’s terugkijken, of het laatste nieuws van de Libelle lezen, of de laatste tweets van Ouders van Nu bekijken. Dat kan ik wel op de website van SBS 6 (tegen betaling, extra verdienmodel), of bij de website van Libelle, of op de webstek van Ouders van Nu. Dat is volkomen logisch, want de lezeressen van de Libelle zijn wellicht niet zo geïnteresseerd in de progamma’s van SBS6, of in de headlines van Ouders van Nu.

Toch zijn er bedrijven die dat wel proberen. Verschillende doelgroepen uit alle macht aan zich te binden op 1 website. En dat is raar. Het is dan alsof je als house-fan op een hardrock feest komt kijken, of als Roda JC-fan bij de Ajax-fanclub belandt. En ondanks dat er ook een hoekje is met hardrock, en in de Ajaxfanclub ook een plekje was gereserveerd om de Roda JC-fans tevreden te houden, voelt niemand zich meer helemaal thuis. Ook de hardrockers niet, en ook de Ajax-fans niet. Die zullen ook een andere plek zoeken. Je houdt dan mensen over die het allemaal eigenlijk ook niet weten, maar echt feest is het ook niet meer.

Bij de meeste organisaties zeggen ze wel dat ze de klant heel goed willen bedienen, en dat bedoelen ze en menen ze ook oprecht, maar door vast te houden aan online modellen die bewezen niet werken, verliezen ze de slag van nieuwe innovatieve startups, of van oude concurrenten die het wel begrijpen en per doelgroep een website lanceren, gevuld met aantrekkelijke, actuele, relevante content, en gevoed en ondersteund door social media-kanalen.

Kiezen!
Online beslissingsnemers moeten zich realiseren dat ze alleen door te kiezen voor een doelgroepbenadering, ervoor zorgen dat de doelgroep voor hen kiest. En de doelgroepbenadering voer je het beste uit door de kapstokstrategie toe te passen.

Eduard van Brakel is online communicatiespecialist, en auteur van het e-book ‘Webschrijven voor communicatieprofessionals‘.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s