Vragen en antwoorden over content marketing

Posted: August 25, 2014 in Overig
Tags: , , ,

contentmarketingContent marketing. Het is helemaal hot, bedrijven besteden steeds grotere gedeelten van hun budgetten aan Content marketing. Content is King, dat was al bekend, maar het lijkt nu alsof content Emperor is geworden. Het gaat naar de Next Level. Maar wat is het dan? Dat content marketing?Content Marketing is niets anders dan door de creatieve inzet van content uiteindelijk een hogere conversie scoren. Dus bottom line is geld verdienen met inhoud. En dat is natuurlijk niet nieuw. Dat gebeurt al jaren. Allerhande van Albert Hein is daar een voorbeeld van, of de Michelingids, of de waanzinnig gave filmpjes van extreme stunts van Red Bull. Content Marketing gebeurt al jaren, maar wat nieuw is, is het idee dat het delen van wat we weten nodig is om de klanten beter te bedienen.

Hoe moet het dan?
Veel bedrijven, organisaties en mensen realiseren zich dat ze op een berg kennis zitten. Dat ze een ongelooflijke knowhow hebben, dat ze verhalen te vertellen hebben. En door het etaleren van die kennis en verhalen, willen bedrijven aantonen dat ze de beste zijn in wat ze doen.

De marketing vertelt dat al jaren natuurlijk. Koop bij ons, want wij leveren de beste kwaliteit. Schaf dit aan, want het is een topproduct. Maar de gemiddelde klant is een beetje marketing moe, moe van alle promotionele verhalen, die nergens gestaafd worden. Want je kunt zelf wel roepen dat je de beste bent, maar als niemand dat beaamt door likes, door het geven van sterren, of door het schrijven van een positieve recensie, dat is je boodschap niet echt congruent.

Daarom wordt content marketing ingezet. De kennis die aangeeft dat een bedrijf echt het beste is, of het leukste, of klantvriendelijkste wordt gedeeld. Het liefst met de hele wereld. In allerlei vormen. Er worden blogs opgericht, social media kanalen uitgebuit, Pinterestaccount gemaakt om die leuke quotes te delen, Facebook-pagina’s geshared en geliked, geretweet, ge-DMt, Youtube-kanalen vol video gestouwd, allemaal om die klant maar te verleiden om bij jou te blijven. Om ervoor te zorgen dat jij top of mind bent bij die klant.

Wie doet dat dan?
Bij veel bedrijven wordt de Content Marketing belegd bij de marketingafdeling. Of bij de commerciële projectteams. Vaak aangestuurd door een bedrijfsbreed opererende – hopelijk inspirerende- Content Marketeer, of Manager Content Marketing. De mensen die het moeten doen zien vaak hun focus verschuiven van offline denken naar meer online denken. Van productdenken naar doelgroepbreed denken. Van denken in het beschermen van producten en kennis naar het delen van producten en kennis. Van zenden naar de community naar cocreatie met de community.

Werkt het dan?
Ja, het werkt. Er is natuurlijk een tegenstelling tussen korte termijn conversie en korte termijn winst maken en op lange termijn een klantrelatie aangaan. Maar eigenlijk komt het neer op sociaal gedrag. Ik geef jou veel inhoud en kennis, daardoor vind jij mij waardevol, en daardoor koop je uiteindelijk bij mij. Want ik ben betrouwbaar, en ik ben de expert. Eigenlijk wordt content marketing ingezet om een sociale relatie met je klant aan te gaan, zonder te opdringerig te zijn, en zonder meteen te commercieel te zijn.

 

Eduard van Brakel werkt als content marketeer en online communicatiespecialist bij Euroforum en IIR. Zijn portfolio staat op Slideshare.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s