Constante en voortdurende verbetering als missie

Posted: August 23, 2014 in groei, Leiderschap
Tags: , , ,

tony-robbins-picNu de crisis echt hard toe heeft geslagen en er meer bedrijven op de fles gaan, en meer en meer banen verdwijnen, zijn bedrijven, organisaties en mensen zichzelf opnieuw aan het uitvinden. De focus komt op kosten te liggen: die moeten omlaag, want de omzet gaat ook omlaag. Een logische gedachte, maar als de kosten nu omlaag kunnen, hadden ze dat eerder wellicht ook gekund. Het had eerder effectiever en efficiënter gekund als werknemers en bedrijven zich eerder bewust waren geweest van het proces van constante en voortdurende verbetering. “CANI!”, riep topondernemer, coach en ‘why-guy” Tony Robbins (foto), tijdens een van zijn seminars tegen mij en ongeveer 5000 andere mensen. CANI: Constant And Neverending Improvement als de manier om succes te hebben. Maar dat is niet de manier in ons land, waar een zesjescultuur heerst, en waar gewoon doen al gek genoeg is. Jezelf verbeteren is prima, maar dan alleen de onvoldoendes richting een zes. De rest is voldoende, dus goed genoeg.

Ik vraag me af waarom de aandacht niet gaat naar wat echt positief onderscheidend is? En waarom wordt het goede niet verbeterd tot het perfect is? Je bent namelijk niet onderscheidend met allemaal zessen en een verdwaalde zeven. Je bent niet onderscheidend als jouw personeel voldoende tevreden is, zoals voor het negende jaar op rij bleek uit het Medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO).

Onderscheidend ben je wel als je alles onvoldoende hebt. Maar dat is niet echt positief onderscheidend. Positief onderscheidend ben je wel als je excellent bent in je dienstverlening, een 10 gemiddeld haalt bij de klanttevredenheidsmeting, of als al je personeel het fantastisch naar de zin heeft bij jouw organisatie.

Handvatten voor verbetering
En perfectie krijg je als je zowel persoonlijk als bedrijfsmatig streeft naar constante en voortdurende verbetering. Handvatten die helpen bij dat streven zijn de volgende:

Feedback is een cadeautje. Kritiek, opmerkingen van klanten, tips van collega’s zijn niet bedoeld om je onderuit te halen, of te benadrukken waar je slecht in bent, of om je onzekerheid te voeden. Het is feedback, oftewel terugkoppeling. Ook een goed of slecht gevoel dat je hebt over een resultaat of situatie is feedback. En dat is een cadeautje. En soms is het cadeautje niet ingepakt, lelijk ingepakt, niet open te krijgen, of niet helemaal hetgeen waar je op had gehoopt. Mar een cadeautje is over het algemeen wel leuk om te krijgen, al is het maar omdat anderen eraan hebben gedacht om een cadeautje voor je mee te brengen. Ervaar alle vormen van terugkoppeling dus als cadeautje, en bekijk hoe je dat cadeautje kunt gebruiken om jouw performance of de bedrijfsperformance te verbeteren.

Luie mensen bestaan niet. Echt niet. Er bestaan wel ongeïnspireerde mensen. En omdat de mensen in jouw bedrijf werken, of op jouw afdeling zitten, ben jij verantwoordelijk voor hun welbevinden op de werkvloer. Mensen geven altijd 100%, de ene keer is die 100% wat meer dan de andere keer, maar in elke situatie geven wij 100%. En alleen in vergelijking met andere situaties kan je vaststellen dat die 100% vorig jaar misschien wel veel meer was. De vraag is wat jij kunt doen om die 100% van de ongeïnspireerde medewerker weer op 100% te krijgen? Andere arbeidstijden, andere arbeidsvoorwaarden, een andere functie die wel bij de talenten van de collega past, belonen voor de goede dingen, bestraffen voor de slechte zaken? Anders communiceren, zelf een ander voorbeeld geven? Luie mensen bestaan niet, mensen kunnen voor een bepaalde functie wel ongeïnspireerd zijn geworden.

Focus op het goede. Als mensen iets goed doen, is dat niet vanzelfsprekend. Als mensen dingen goed doen, dan is dat geweldig. Waardering voor de zaken die goed gaan, geeft vertrouwen aan de collega’s. En door dat vertrouwen zullen ze meer gaan ondernemen, en zal er nog meer goed gaan. Spreek dus je waardering uit voor al het goede en bemoedig ondernemerschap. En ja, er zal dan wel eens iets niet helemaal goed gaan, of niet in 1 keer goed. Maar wie geen fouten maakt, maakt niets.

Constante en voortdurende verbetering is de weg uit de crisis, en is de weg naar voorkoming van een volgende crisis. Het is ook de weg naar inkomenszekerheid. Het vraagt een aanpassing van de mindset, maar als je alles wat je doet elke dag 1% beter doet, dan ben je volgend jaar bijna 400% beter. En ik vraag me af hoe goed dan draait, persoonlijk en bedrijfsmatig?

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s