De content marketeer is de nieuwe oermens

Posted: August 22, 2014 in Leiderschap, Overig
Tags: ,

cavemanContent marketing is al zo oud als Methusalem. Misschien nog wel ouder. Er zijn stenen gevonden, met daarop in spijkerschrift een handleiding om speren te maken. En die stenen zijn vele duizenden jaren oud. Onze verre voorvaderen,- de holbewoners, de oermensen – wilden dus al waarde toevoegen aan de gemeenschap, en deelden hun kennis. Sterker nog: als je in de oertijd geen waarde toevoegde aan de gemeenschap, terwijl je dat wel kon, werd je verstoten, of behandeld als een paria. Je was nutteloze ballast voor de gemeenschap. Iedereen droeg zijn steentje bij om de stam, of leefgemeenschap zo goed mogelijk te dienen. Toen bestond er nog geen geld, geen aandelen, er waren geen hypotheken, of onderhandse aanbestedingen, er bestond nog geen ‘kredietje nodig’ er waren er geen grote multinationals die de kleine kruidenier kapot concurreerden.

Delen is overleven
Nee, het was een snoeiharde wereld, waar de dood op de loer lag, waar het niet zeker was of je morgen zou eten, waar je die nacht zou slapen, of dat je nog zou leven na de jachtpartij op de oerossen. Het was leven op de meest basale manier. In die wereld kon je alleen overleven als je jouw kennis deelde en je jezelf nuttig maakte voor de gemeenschap.

Content marketing was toen heel normaal. Je droeg jouw kennis over, op alle mogelijke manieren. Want jouw kennis zorgde ervoor dat iedereen te eten had, dat de stam beschermd werd, dat kinderen werden opgevoed, dat er vuur was, dat er geneeskrachtige kruiden waren, of dat ruzies werden gesust. Alles voor de groep.

Geld verdienen als doel
Later werd bezit pas een issue. De gemeenschappen waren groter gegroeid. Er was geld en goud uitgevonden. Aan de basisvoorwaarden van veiligheid, eten en een dak boven het hoofd was voldaan. Geld verdienen werd een doel op zich. Kennis werd geruild voor geld. Als je unieke kennis had, kon je veel geld verdienen.

Daardoor gingen de mensen het belang van toegevoegde waarde vergeten. Het belang van geld werd groter. Geld vertegenwoordigde waarde. Maar de vraag is of geld op zichzelf toegevoegde waarde heeft? Mensen en organisaties gingen zich richten op geld verdienen. Niet op toegevoegde waarde leveren. Geld was de Heilige Graal. Niet meer de kennis, of de gemeenschap.

Balans tussen geld en waarde
Maar nu is het crisis. Mensen moeten hun dubbeltjes weer drie keer omkeren. Weer goed bedenken met wat ze met het dubbeltje doen. Ze vragen zich af waarom ze hun geld nou bij jou moeten uitgeven. En dat moet duidelijk worden. Content marketing komt weer in beeld. Want met het delen van unieke en waardevolle content, gaat het weer over toegevoegde waarde. Gaat het weer om kennis en kunde ter beschikking stellen aan de gemeenschap. Er komt weer balans tussen geld verdienen en waarde leveren.

Content marketing is waarde toevoegen. Content marketing is jouw kennis inzetten voor de gemeenschap. Net als in de oertijd. De content marketeer is dus de nieuwe oermens.

Eduard van Brakel is online communicatiespecialist en auteur van het boek ‘Webschrijven voor communicatieprofessionals’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s