Militairen zijn net marketingmanagers

Posted: June 13, 2014 in Defensie, Overig
Tags: , , , ,

ypr-priMochten de ontslaggolven bij Defensie doorgaan, dan hoeven de officieren en onderofficieren niet te wanhopen om een baan te vinden. Ze hebben immers genoeg bagage om de marketing in te gaan. Dat is namelijk bijna hetzelfde als het maken van militaire aanvalsplannen. Lang geleden, en het is waarschijnlijk al verouderd, leerde ik een bevel schrijven volgens het OTVOEM-principe. En dat principe past naadloos op een marketingplan.

 

 

 

OTVOEM staat voor :

O = Opdracht
T= Terrein
V = Vijand
O = Overige groeperingen
E = Eigen middelen
M = Mogelijke wijzen van optreden

Opdracht
Dit is natuurlijk toegespitst op een militaire situatie, maar kan eenvoudig vertaald worden. De Opdracht is het doel: wat wil je bereiken? Bij militairen is dat bijvoorbeeld het veroveren van gebied X. Maar in het bedrijfsleven is dat bijvoorbeeld het verkopen van 25 televisies op de nieuwe webwinkel. Een opdracht heet dan geen opdracht, maar een doel. Het heet anders, maar het is precies hetzelfde.

Terrein
De T is van Terrein (en weer). Voor militairen is het terrein en het weer van belang bij het uitvoeren van de opdracht. Het scheelt nog al in aanpak als je gebied X vervovert in Nederland, met geasfalteerde wegen in een waterig lentezonnetje, of dat je dat doet in Inuit City op de Noordpool, tijdens een razende sneeuwstorm. Dat Terrein kunt je vertalen naar Markt. IN welke markt zit je. Is dat een opkomende markt, een verzadigde markt, een krimpende markt, met een kleine doelgroep, of een grote doelgroep? Dus ga je je televisie verkopen op geasfalteerde wegen, of begeef je jezelf op glad ijs?

Vijand
Wie is de vijand? Een essentiële vraag voor het slagen van militaire operaties. Heeft de vijand tanks? Of zijn het gewapende milities? Hoe treden ze meestal op? En hoeveel zijn het er? De tactiek die de militaire eenheden gebruiken, verschilt per vijand. De vijand vertaal je als marketeer naar Concurrent. Wie zijn de concurrenten op de televisiemarkt voor webwinkels? Zijn het er veel? En wat doen zij om hun TV’s aan de man te brengen?

Overige groeperingen
Overige groeperingen zijn alle andere partijen waar je als militair mee te maken kunt krijgen. Dat kunnen burgers zijn, andere strijdende milities die aan jouw kant staan, of ook tegen je kunnen zijn, je kunt te maken hebben met partijen die zijdelings in een ander gebied strijd leveren, of partijen die aan de grenzen van jouw gebied de boel streng controleren, waardoor je bijvoorbeeld geen uitwijkroute hebt. Ook partijen die de militaire eenheid steun kunnen verlenen horen hierbij. Als militair marketeer breng je zo ook de andere partijen in kaart die bedreigend of hulpgevend kunnen zijn. Misschien kun je wel een deal sluiten met andere websites die jouw TV’s gaan aanprijzen, of een mediapartner die een lovend artikel schrijft, of kun je jouw eerder klanten en bestaande netwerk inzetten om de TV’s te verkopen. Maar misschien moet je ook uitkijken voor andere webwinkels die een keiharde prijzenstrijd gaan voeren, omdat ze jou als concurrent zien. Het is raadzaam om dat in kaart te brengen, zodat het hele speelveld duidelijk is. Net zoals je bij een militaire operatie zou doen.

Eigen Middelen
Welke middelen heb je ter beschikking om de opdracht uit te voeren? Alleen lichte infanterie, of pantserinfanterie? Is er logistieke ondersteuning, een Quick Reaction Force, luchtsteun, bevriende milities die kunnen helpen? Zijn er commando’s in het veld die veel extra info (en vuurkracht) kunnen leveren? Alles wat je zelf ter beschikking en onder controle hebt breng je in. En dat doe je ook bij je plan om je TV’s te verkopen. Je hebt een webwinkel, maar misschien heb je ook een e-mailprogramma om mailings te versturen, budget om reclame’s te maken, misschien kun je banners tonen, jouw websites aanmelden bij allerlei startpagina’s, een beurs organiseren om de TV’s onder de aandacht van de doelgroep te brengen, misschien heb je vrienden en business partners die kunnen flyeren op straat, je hebt een telefoon waar je ‘prospects’ mee kunt bellen. Alles wat je ter beschikking hebt en zelf kunt doen om de TV’s te verkopen valt onder Eigen middelen.

Mogelijke wijze van optreden
We gaan dus gebied X veroveren. Dat doen we met een inleidende artilleriebeschieting, warna we onder pantser optrekken naar gebied X. Vanaf startlijn Z lanceren we om 05.00 een aanval, waarbij groep a en groep b beiden een omtrekkende beweging maken en beide tegelijkertijd om 05.45 vanaf de flanken gebied X binnentrekken. Groep C blijft achter als reserve. We krijgen indien nodig vuursteun van de luchtmacht. Onze vijand bestaat uit gewapende milities die bewapend zijn met RPG’s en machinegeweren. In het gebied zijn burgers aanwezig, die moeten we zo veel mogelijk ontzien. De plaatselijke politie is op onze hand, maar blinkt niet uit in dapperheid. We zijn dus op onszelf aangewezen. Bevoorrading kan pas morgen weer plaatsvinden, plan je voedsel en munitiegebruik dus goed. Zo zou het militair gezien kunnen gaan.

Als marketeer van de webwinkel maak je ook een plan. We beginnen nu met inleidende mailing en pr-campagnes waarbij we de komst van onze webwinkel met TV’s aankondigen. Op 1 juli lanceren we de webwinkel, dan gaat er tegelijk een mailing uit. Voor die tijd hebben we echter ook al een Social-mediacampagne opgestart om onze producten door contentmarketing te branden, websites A, B en C plaatsen onze blogs, terwijl er een Google Adwordscampagne gaat lopen voor de webwinkel. Tegelijkertijd belt Theo 200 prospects uit de database die we hebben, en gaat er elke dag een mailing uit. We doen ook een prijsvraag of andere actie die we inzetten op de website, mailing en social media, waarbij de winnaar een TV krijgt.

Je ziet dat de plannen, en manieren van werken erg overeenkomen. Dus militairen, als je het niet meer weet, kun je altijd nog marketingplannen gaan schrijven!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s