Zelf verantwoordelijk voor communicatie

Posted: May 29, 2014 in groei, Overig
Tags: , , , , ,

communicateWat hoorde ik het vaak op school: “Ik ben geen zin meer om dit nog een keer uit te leggen, je bent de enige die het niet begrijp!”. Of dat de leraar zei: “Hoe vaak moet ik het nog uitleggen?” Of op discussiefora op het internet: “Jij wilt me niet begrijpen”.  Dat roept de vraag op wie verantwoordelijk is voor het effect van de communicatie. De zender, of de ontvanger? Ik leerde bij mijn NLP opleiding dat de zender altijd verantwoordelijk is voor het resultaat van zijn communicatie en niet de ontvanger. Want als je jezelf verantwoordelijk maakt, kun je er wat aan doen, en als je het probleem bij een ander legt, niet.

Als mensen je niet begrijpen als je iets vertelt, of uitlegt, dan is dat niet hun schuld. Immers, als het jouw bedoeling is dat iemand iets moet begrijpen, moet jij een manier vinden dat ze het wel begrijpen. Kortom, flexibel zijn in de woorden die je gebruikt, in je lichaamshouding, of je werk met beelden, of je inleving in het voorstellingsvermogen van die ander.

Verrijk dus de manieren waarop je communiceert. En neem zelf de verantwoordelijkheid. Je kunt immers alleen jezelf veranderen, en een ander helpen veranderen, als hij of zij dat wil tenminste.

Dus tegen de leraar die geen zin in nog meer uitleggen heeft: dat ene kind is niet onwillig, jij hebt de manier om hem te bereiken nog niet gevonden. Tegen de leraar die zich afvraagt hoe vaak nog uitleggen: Net zo vaak en op andere manieren, tot de leerling het begrijpt. Als je tikt op internet ‘jij wilt me niet begrijpen’: Wil jij het wel goed uitleggen?

Jij bent verantwoordelijk voor het effect van jouw communicatie! Wil je een ander effect? Communiceer dan anders!

Leave a Reply

