Online strategie: doelgroepbepaling

Posted: May 29, 2014 in Leiderschap, Overig
Tags: , , , ,

doelgroep“We willen gewoon mensen bereiken” , hoorde ik ooit bij een omroep waar ik werkte. “ Mensen?” , riep collega Leo, “Die bestaan niet”. Leo bereed zijn stokpaardje, want in de journalistiek bestaan mensen niet. Mensen zijn toeschouwers, bezoekers, gewonden, belangstellenden, vissers, Urkers, inwoners, of patiënten. Maar geen mensen. Concreet benoemen over wie het gaat. En wat in de journalistiek geldt, geldt ook in een strategie. Dat je mensen wilt bereiken is redelijk logisch. Het zou pas uniek zijn als je dieren wilde bereiken met je website. Het gaat erom welke mensen je wilt bereiken. Zijn dat AZ-fans van 14 t/m 16 jaar? Of heren van 45 die op zoek zijn naar de nieuwste lingerie? Zijn dat directeuren van een MKB-bedrijf van maximaal 10 werknemers, of CEO’s van bedrijven met een omzet van minstens 100 miljoen? Zijn dat padvinders in Noord-Brabant, of Judoka’s in Friesland?

Je ziet dat er nogal wat doelgroepen te benoemen zijn. Natuurlijk zijn die doelgroepen afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt, of van voor wat voor soort organisatie je werkt. Toch is het belangrijk om de juiste doelgroep op je website te krijgen.

Vroeger ging het bij organisaties vooral om traffic. Hoe meer bezoekers hoe beter. Maar zo werkt het niet. Als je heel veel bezoekers hebt, die niets kopen, die je naam niet verder vertellen, of die zich niet inschrijven voor de nieuwsbrief, dan heb je de verkeerde bezoekers getrokken.

Specificeer de doelgroep dus. Je kunt voorstellen dat het design van je website heel anders is wanneer je als doelgroep hebt de jeugdige AZ-fans, dan wanneer je een website maakt voor de oudere AZ-fans, of voor de AZ-hooligans (hebben ze die?). En dat er andere dingen gevraagd worden van je website als je doelgroep ‘ jongeren die fantasyboeken lezen” is, dan wanneer je doelgroep ‘ jongeren die fantasyverhalen schrijven” is.

De doelgroep bepaalt al voor een deel de vormgeving van de website, de mate waarin technische snufjes nodig zijn, maar ook de soort content die wordt aangeboden. Bepaal je doelgroep dus nauwkeurig.

Hier wat kenmerken die je kunt gebruiken om je doelgroep te bepalen:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Situatie
  • Internet ervaring
  • Regio
  • Cultuur
  • Computervaardig
  • Inkomen
  • Opleiding
  • Werkervaring
  • Status

Ik freelancete ooit voor het ministerie van Defensie waar we een interne webwinkel bouwden. Daar kon je alles bestellen, van een gesprek met een psycholoog, tot maaltijden voor een oefening op de Noordpool. Onze doelgroep was dan ook divers. Ondanks dat het een interne winkel was. Defensie is dan ook een grote organisatie met meer dan 60.000 werknemers, waarvan sommigen jonge laag opgeleide militairen zijn, tot hoog opgeleide burgerambtenaren, en van kantinejuffrouw tot generaal. Met als extra lastigheid dat veel militairen op uitzending zijn, of op oefening en met spoed spullen en materialen nodig konden hebben. Door uiteindelijk in elk product of elke dienst die we aanboden te benoemen wat de doelgroep was, lukte het ons toch om een redelijk goede en goed gewaardeerde webwinkel neer te zetten.

Bij de Universiteit Utrecht ging ik wat uit mijn comfortzone, want de website was gedeeltelijk voor mensen die geïnteresseerd waren in wat de faculteit Geowetenschappen presteerde op wetenschappelijk gebied, een ander gedeelte was voor de collega’s (bij gebrek aan een goed intranet), en weer een ander gedeelte was voor studiekiezers, oftewel leerlingen van vwo die naar een vervolgstudie op zoek waren. Qua vormgeving, maar ook qua toonzetting van de content waren al die gedeeltes afzonderlijk herkenbaar, zodat de bezoekers toch wisten waar ze heen moesten. Door afzonderlijk de doelgroepen en de concrete doelen te benoemen en die te herleiden van de missie, was het mogelijk om een goed plan op te stellen, om de website zo goed mogelijk in te richten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s