Online strategie: content en boodschap

Posted: May 29, 2014 in Leiderschap, Overig
Tags: , , , , ,

target-group-397x280Welke boodschap wil je je website bezoekers meegeven? En hoe ga je dat doen, en hoe sluit die boodschap aan bij de overige communicatieuitingen die je doet. Is de website is het eindstadium van alle communicatie? Of is de website het begin van alle communicatie? Roep je mensen in je flyers, radioreclames, branded content, nieuwsbrieven en advertorials op om naar de website te gaan? Of is de website een middel om traffic in je winkels te krijgen? Als het goed is, is dat al duidelijk geworden bij je communicatiestrategie, je online missie en concrete doelen. En blijkt dat ook uit de keus van wat voor website je hebt gemaakt. Alleen op het moment dat je nadenkt over de boodschap die je wilt vertellen op je online kanalen wordt het concreet. En concreet is vaak spannend, of eng.

Het is vaak eng omdat vanuit de boodschap gelijk het soort content volgt dat je op je website wilt plaatsen. Video, producten met plaatje en beschrijving, nieuws- en achtergrondartikelen, branded content van partners, of puur informatieve teksten.

Dit is ook het moment dat veel contentowners zich beginnen te roeren. De discussie over de missie en de doelgroep en de strategie hebben ze dan gelaten voor wat die was, want ‘al dat managementgelul’ daar hadden ze niets aan. Maar nu is er een keus gemaakt. En nu wordt het echt, en gaat het hen raken. Want misschien komt hun content wel niet meer terug. Of zijn de projectmanagers van de congressen die verkocht moeten worden het nu die nieuwe website dichterbij komt, het toch niet met je eens. En dan vooral niet omdat blijkt dat hun werkwijze verandert.

Terug naar de boodschap. Bedenk dat de boodschap die je gaat vertellen impact heeft. Zeg jij dat je het meest duurzame bedrijf wilt worden bijvoorbeeld, dan past het bijvoorbeeld een directeur niet om in een benzineslurpende, tonnen co2-uitstotende bolide te rijden. Als je zegt dat bij ‘ons bedrijf alles mogelijk is’, dan kun je geen nee verkopen aan klanten. Als je zegt dat je ‘het meest klantvriendelijke bedrijf wilt zijn’, dan kan het niet zo zijn dat een klant wordt afgesnauwd omdat de klant jouw procedures niet snapt. Kortom, de boodschap heeft impact op je organisatie. En zelf impact op jouw gedrag, De boodschap moet dus bij het DNA van jouw bedrijf passen, en ook bij jouw eigen DNA.

De boodschap moet ook een directe afgeleide zijn de missie. En de boodschap moet congruent zijn. Dat betekent dus niet alleen dat het de gedragingen van de organisatie en het personeel raakt, maar ook dat de boodschap overal hetzelfde moet zijn. Dezelfde toon hebben, dezelfde uitstraling hebben, dezelfde vormgeving hebben.

En dat vraagt ook op andere gebieden wat van je organisatie. Vormgevers zullen daar rekening mee moeten houden. Maar ook de content managers, redacteuren en copywriters. Een congruente boodschap heeft impact op de hele organisatie. En die boodschap moet terug te voeren zijn op de missie. Zodat alle collega’s zich er sneller achter scharen en het nut en de noodzaak begrijpen. En de klanten krijgen daardoor overal dezelfde boodschap te horen, en zullen zich altijd herkennen in het bedrijf.

Advertisements
Comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s