Fledderus: held van Roda JC

Posted: May 1, 2014 in Sport
Tags: , , , , ,

FledderusDe hartstochtelijkheid waarmee mijn collega Ruud zijn passie voor Roda JC deelt, werkt aanstekelijk. Ik betrap mezelf erop dat ik inmiddels een zekere sympathie heb naar de club uit Kerkrade die er niet al te florissant voorstaat in de eredivisie. Het wonder van Kerkrade zal zich moeten voltrekken, anders is het in ieder geval voor 1 seizoen gedaan met voetbal op het hoogste Nederlandse niveau voor Roda. De enige naam uit de selectie die ik kan onthouden is Fledderus. Vooral omdat het een bijzondere naam is, en omdat hij vorig jaar in de allerlaatste minuut van de nacompetitie Roda JC naar lijfsbehoud schoot. Toen ik me dit jaar iets meer in Roda ging verdiepen kwam ik erachter dat Fledderus zelfs aanvoerder is.

Nu zegt dit op zich niets. Ik ben van de generatie die opgroeide met spelers als Van Basten, Gullit, Rijkaard, Koeman en Koeman, Bosman, Van Breukelen, Joop Hiele en later de gouden generatie van het Ajax uit de jaren ’90. De eerste voetballers van rond de 20 jaar met de voornaam Jari maken nu hun opwachting in het betaalde voetbal. Daarna verwaterde mijn aandacht wat. Bij een van de foto’s van het kampioenschap van Ajax, werden spelers op hun rug gefotografeerd, en de namen die op de shirts stonden, zeiden me bitter weinig.

Desondanks van kan ik van de meeste team wel een paar spelers opnoemen. Maar niet van Roda. Bij Fledderus houdt het op. John-Dahl Tomasson, die ken ik ook, vooral als speler van Feyenoord en Heerenveen, maar die is nu coach. En misschien is dat wel een beetje het probleem van Roda. Er zijn geen kleurrijke aansprekende voetballers die boven de grijze grauwe massa uitstijgen.

Vroeger, toen was het nog wel wat met Roda. Eric van der Leur was een begaafd technicus met een fluwelen trap, die in zijn rug werd gesteund door ijzervreter Raymond Atteveld. Ruud Hesp verdedigde het doel, en Danny Hesp speelde ook in de verdediging. Ronald Waterreus was toen net vertrokken, maar in 1995 werd Roda JC fraai tweede achter Ajax.

Nu is het Fledderus die de eer hoog moet houden, samen met zijn immer optimistische trainer Tomasson. Daar wordt niemand bang van. Als Jari Litmanen in het oude Kaalheide het veld op liep, en Johan de Kock, of Atteveld keken hem aan, dan wist Litmanen dat het een zware middag ging worden. Nu is daar Fledderus. Met Hesp in het goal stond er een doelman die de later in een vol Camp Nou in Barcelona tegen Real Madrid zou keepen. Die liet zich toen al de kop niet gek maken door overbetaalde voetbalmiljonairtjes uit de eredivisie. Nu staat daar Fledderus in het moderne Parkstad Limburg Stadion.

Als Roda JC 10x een Fledderus had, en als Tomasson zichzelf opstelt, en Eric van de Leur en Atteveld uit de mottenballen haalt, blijft Roda erin. Ajax doet de sportieve plicht wel tegen het armzalige NEC. Go Roda, blijf erin. Al is het alleen maar om de sfeer bij ons op kantoor goed te houden!

Leave a Reply

