Weg met angst door onderwijs

Posted: April 3, 2014 in Leiderschap, politiek
Tags: , , , , , ,

Dat gedoe met criminele Marokkanen en andere criminelen. Tweespalt in de maatschappij. De werkloosheid die oploopt. Mensen die zich terugtrekken achter de grenzen van hun land, of eigen regio. Daar waar juist meer internationale samenwerking de oplossing is. Rare tegengestelde bewegingen zie je in ons land. Die ook weer verklaarbaar zijn. De meeste mensen laten zich leiden door angst en pijn. Angst om kwijt te raken wat bekend is, angst om te veranderen. Angst voor de pijn die het zal doen als we met minder genoegen moeten nemen. Dus bouwen we hoge muren, geven we af op anderen. Zeggen we dat anderen maar moeten veranderen, dat anderen moeten aanpassen. Dat andere landen het zelf maar moeten uitzoeken.

Eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven. We vragen ons niet af wat we kunnen doen voor anderen, maar vragen ons wel af wat anderen voor ons zouden moeten doen. De slachtofferrol als comfortzone, zowel bij de groepen die de gebeten hond zijn (wij kunnen niet anders, want niemand vindt ons lief), als de groepen die vinden dat anderen de slechteriken zijn (zij moeten zich aanpassen, en wij kunnen daar niets aan doen).

De laaggeletterdheid in ons land neemt toe. 19% van de jongeren heeft geen startkwalificatie na het verlaten van het onderwijs. Veel mensen scholen zich niet bij. De meeste mensen blijven in hun comfortzone, zo veel mogelijk.

Onderwijs is de sleutel naar oplossing van veel problemen. Jongeren zonder diploma verdwijnen in grote getalen in de criminaliteit. Afkomst maakt daarbij weinig verschil. Zorgen dat jongeren een startkwalificatie halen, zorgt voor oplossing van veel problemen met criminaliteit. Zeker wanneer er in het onderwijs aandacht is voor ondernemerschap. Niet in de zin dat mensen een bedrijf moeten beginnen. Maar wel in de zin van het veranderen van levenshouding. Weg van de slachtofferrol. Op naar het waarde leveren en zelf verantwoordelijkheid nemen.

Helemaal mooi zou het zijn als er in onderwijs aandacht is voor talenten van kinderen, in plaats van hoofdzakelijke aandacht voor het halen van Cito-toetsen. Aandacht voor kwaliteiten. Aandacht voor het positief stimuleren van vaardigheden. Voor het benoemen van kwaliteiten. Zorgen voor mentale en fysieke frisheid op scholen. Zorgen voor een golf van samenleven.

Onderwijs is de sleutel naar kennis. Niet alleen onderwijs door scholen. Maar ook door zelfontwikkeling en zelfontplooiing. Verder kijken dan de eigen neus lang is. Verder kijken dan de gemeentegrens. Verder kijken dan de landsgrenzen. Geld is niet meer macht. Kennis is kracht. Kennis is de sleutel naar samenleven. Kennis gecombineerd met zelf verantwoordelijkheid nemen is de sleutel naar de participatiemaatschappij.

Advertisements
Comments
  1. nicky says:

    Ik ben blij dat jij kunt schrijven wat in mijn gedachten spookt… een goed geschreven ‘vinger op de zere plek’…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s