Incompetentie

Posted: March 6, 2014 in Sport
Tags: , , , ,

rode_kaartIk maakte vaak ruzie met scheidsrechters, omdat op het niveau waarop ik voetbalde vooral partijdige clubscheidsrechters floten. De enkele keren dat we een onpartijdige scheids troffen, of een goede KNVB-scheidsrechter, waren een zegen. Slechte scheidsrechters vergallen het plezier in de sport.

Want dat vergeten sommige scheidsrechters wel eens, ze staan – net zoals de sporters zelf – in dienst van de sport. Ze kunnen voor spelplezier zorgen bij spelers, trainers, begeleiders en toeschouwers. Goede scheidsrechters fluiten in de geest van de wedstrijd, goede scheidsrechters krijgen respect voor hun beslissingen, goede scheidsrechters kunnen omgaan met de moties die bij sport horen, en zien het verschil tussen het doelbewust overtreden van regels door een sporter om daar voordeel uit te halen, of het onopzettelijk iets doen wat niet helemaal volgens de regels is. En goede scheidsrechters passen daar de strafmaat op aan. Alles in de geest en sfeer van de wedstrijd.

Regels zijn er wat mij betreft niet om rigide te handhaven. Dat gebeurde wel op het afgelopen NK allround schaatsen in het Olympisch Stadion. Het was een mooi toernooi, er stond een aantal olympische medaillewinnaars aan de start en de tribunes zaten stampvol schaatsliefhebbers.

De competitie was bij de mannen ook mooi. Koen Verweij verraste door Sven Kramer het vuur aan de schenen te leggen, en Kramer moest diep gaan om weer een titel te winnen. Op de vijf kilometer maakten de heren er een mooie show van. Kramer kwam wel een stukje voor de finish overeind, omdat hij zeker was dat zijn tijd de winnende zou zijn. Een schaats iets boven het ijs, zo kwam hij over de streep. Hij schaatste daar voor het publiek.

Bij de sprint schopten schaatsers enkele seizoenen geleden vaak hun schaats vooruit op het moment dat ze over de finish kwamen. Om zo kostbare honderdsten te winnen die op het allerhoogste niveau beslissend zijn. Daarop is die zogenaamde kick-finish verboden door de wereldschaatsbond ISU.

Kramer kwam dus over de streep met zijn schaats omhoog. ‘Kick-finish’, moeten de scheidsrechters met een soort van orgastisch genoegen gedacht hebben. Of wel uitgeschreeuwd hebben. Eindelijk konden ze weer eens hun stempel drukken. Volgens de regels hadden ze misschien gelijk toen ze Kramer diskwalificeerden. Het besluit was niet in geest van de wedstrijd, die beslissing stond niet in dienst van de sport, die diskwalificatie stond niet in het teken van het bevorderen van sportplezier bij schaatsers, coaches, begeleiders en publiek. Incompetentie is zelden zo treffend met 1 besluit aangetoond.

Comments
  1. […] van Braker schrijft in zijn blog “incompetentie” over incompetent zijn van scheidsrechters. Jaren geleden voetbalde ik ook op wat menigeen […]

    Like

  2. aadbrinkman says:

    Jaren geleden voetbalde ik ook op wat menigeen een bedenkelijk niveau zou noemen. Ik was nooit wel eens boos op een scheidsrechter maar eigenlijk maakte ik nooit ruzie. Ik zou zo maar de volgende kunnen zijn die een wedstrijd moest proberen te leiden en dan moest ik maar hopen dat er ook met mij geen ruzie gemaakt zou worden. Ik probeerde altijd naar eer en geweten te fluiten. Dat werd mij niet altijd in dank af genomen. De ene keer door mijn teamgenoten die vonden dat die ene beslissing best in “ons” voordeel had mogen uitvallen, de andere keer door de tegenstander die het idee hadden ‘weer’ een thuisfluiter te treffen. Dat werd dan in het veld en na de wedstrijd er nog eens flink ingewreven maar gelukkig zag ik ze maar twee keer per jaar waar ik mijn teamgenoten week in week uit zag. Fluiten, nee daar werd ik niet blij van en nu ik er aan terug denk, eigenlijk niemand niet. Want iedere fout werd er rechts of linksom ingewreven en ik maar denken de wedstrijd aan te voelen en tegelijkertijd de regels juist toe te passen. Maar dat leek nooit goed te lukken, maakt mij dat dan incompetent?
    Op een hoger niveau zijn scheidsrechters beter getraind en opgeleid maar het kan nog steeds voorkomen dat ze fouten maken. Niemand is onfeilbaar, het God zij dank, fouten maken mag. Maar kennelijk niet als je Sven Kramer uit de wedstrijd haalt. Scheidsrechter de Koning wordt uitgekotst, wil zijn stempel drukke, zit er mijlen ver naast. Hij ontneemt Nederland (!) een mooie schaatswedstrijd. Het respect is ver te zoeken, iedereen, zelfs incompetente voetballers hebben hun mening klaar, de ISU regels wordt gepubliceerd door Humberto Tan (topschaatser in zijn tijd) en Sven besluit per direct zijn seizoen te stoppen. Allemaal door Jacques de Koning, scheidsrechter als bijbaan en vooral overtuigd dat hij dit keer de regels wel goed had geïnterpreteerd.
    Atletiek kent al jaren een Jury d’appel om fouten die scheidsrechters kunnen (!) maken eventueel weer recht te kunnen zetten, afgelopen NK indoor Atletiek werd door sporters vier keer hun hulp ingeroepen en in twee van de gevallen kreeg de sporter gelijk en twee keer niet. De sporter was boos maar kon bij iemand terecht die zijn boosheid begreep en onafhankelijk recht kon spreken, Ook een idee voor schaatsen en bij voetballen op een zeker niveau. En voor alle miljoenen incompetente voetballers die in het weekend of bondscoach zijn of topscheidsrechter bij willekeuring iedere sport denk iedere keer aan die ene scheidsrechter uit Almere die tijdens het uivoeren van zijn hobby het aan de stok kreeg met een paar voetballers maar dat nooit meer aan de bar uit heeft kunnen praten.

    Like

Leave a Reply

