Slechte winnaar

Posted: February 26, 2014 in Overig, Sport
Tags: , , , , ,

monopolyAls het me niet lukte om ze goed in elkaar te zetten, gooide ik ze kapot. In mijn ouderlijk huis staat nog een doos op zolder, met allemaal kapotte bouwpakketjes erin. Bij gezelschapsspelletjes liep ik vaak huilend en schreeuwend van tafel. Ik verloor, en dat werd er door mijn familie – geen mooier vermaak dan leedvermaak – nog eens ingewreven.

Mijn vader kan nog steeds smakelijk vertellen dat ik bij het Judo eens een jongen oppakte en letterlijk door het scorebord gooide. Die jongen, zo weet ik nog, kneep en beet en dat vond ik niet zo geslaagd van hem. Bij het voetballen werd ik in de A1 bij een achterstand van 3-0 of meer standaard uit voorzorg gewisseld. Of om mijn ploeggenoten tegen scheldkanonnades te beschermen, of om mezelf – en tegenstanders – te beschermen tegen het maken van zware overtredingen. In 2006 nog smeet ik mijn racefiets in de berm, nadat ik er ergens in Drenthe af was gereden. ‘Je wordt zeker een beetje boos’, zei mijn vriendin laatst tijdens een spelletje. ‘Ik zie het aan die kop van je’.

Ik ben wellicht niet zo’n heel goede verliezer. Al vind ik zelf dat ik het redelijk onder controle heb tegenwoordig. Maar onlangs kwam er een nieuwe dimensie bij, bij de beoordeling van mijn gedrag bij spelletjes waarbij er een competitie-element is. Ik ben ook niet zo’n goede winnaar, zo kreeg ik te horen na een potje Monopoly.

De bankbiljetten lagen dik opgestapeld langs mijn kant van het bord, en ik scheen absurde prijzen te vragen voor straten die ik in bezit had, en die andere spelers wilden kopen. Ik noemde dat gewoon onderhandelingstactiek. Daarbij scheen ik de nederlaag er bij de andere spelers nogal ondubbelzinnig in te wrijven. Tot groot ongenoegen van onze gasten en mijn vriendin, die de slachtoffers waren van mijn overwinningsdrift.

Als ik hun verhalen mocht geloven had het weinig gescheeld of ik was op het bordes bij het Stadhuis gaan staan om te roepen “Wie is het beste van Lelystad? Wie is het beste van Nederland? Wie is het beste van de wereld?’. Ook opmerkingen als: ‘hebben jullie geen briefjes van 500 meer, ik heb er heel veel hoor’, werden niet heel erg gewaardeerd. Ik scheen me dus te gedragen als een soort mini Jillert Anema op bezoek bij de Amerikaanse Televisie.

Kortom, ik vond het een buitengewoon geslaagde spelletjesavond.

Leave a Reply

