Lijden

Posted: February 18, 2014 in Sport
Tags: , , ,

armstrong_ullrichHet liefst zie ik ze verkleumd, besmeurd met modder, of juist onder dikke lagen stof binnenkomen. Smachtend van dorst en steenkapot, of onder het bloed, de lycrakleding kapot gevallen, de gaten in de kleurige tricots.

Het lijden van de wielrenners compenseert mijn eigen gebrek aan vermogen tot afzien tot in de overtreffende trap. Ik kon heel goed omgaan met koud, hitte en pijn van valpartijen. Maar mijn gebrek aan afzien uitte zich in het niet tegen verzuring kunnen, en angst in het peloton hebben.

‘Jouw lactaat-acceptatiewaarde is te laag’, zei fysiotherapeut Dennis Geerlings. Op dat moment was mijn gebrek aan vermogen tot het verbijten van verzuring wetenschappelijk verklaard. Mijn fysieke en mentale lijden begon met de eerste druppel melkzuur die in mijn spieren kwam en sloeg gelijk door naar de overtreffende trap, daar waar anderen doorbeten en ondanks de verzuring hun trappers konden rond blijven draaien. Het betekende ook dat ik in wielercriteriums niets te zoeken had, en ik keerde terug naar mijn oude liefde, de triatlon.

Een triatlon is een ander soort lijden dan het lijden van opeenvolgende tempoversnellingen en demarrages. Een triatlon is heel langzaam een beetje stuk gaan, heel lang sporten op de drempel van verzuring, waarbij 1 stap over die drempel een aanval van waanzinnige pijn en een slecht resultaat betekent. Sporten op een evenwichtsbalk, maar dan uren lang.

Ullrich was een wielrenner die beter triatlon had kunnen doen. En dat terwijl zijn grootste rivaal Lance Armstrong juist uit de triatlon afkomstig was. Als je ze zag rijden zou je zweren dat het andersom was. Ullrich die met een machtige versnelling op 1 tempo tegen een alpenreus opreed, iedereen viel uit zijn wiel en Ullrich hield hem op die versnelling, vooral niet schakelen, want dan zou hij van de evenwichtsbalk vallen.

Tenminste zo had het moeten gaan, totdat Armstrong op dat lichte verzet aankwam rijden en deed alsof de berg een criterium was. Tempoversnelling na tempoversnelling moest de rossige Duitser verwerken. Ullrich vervloekte die Amerikaan. Ullrich kon heel goed heel langzaam dood gaan en winnen. Maar nu werd hij in stukjes getrokken. En verloor.

Leave a Reply

