Aanvoerders

Posted: February 17, 2014 in Sport
Tags: , ,
Christian Chivu (foto ANP)

Christian Chivu (foto ANP)

Voetballen. Zo af en toe kijk ik het wel eens. Soms thuis, heel soms in een stadion. Van looplijnen opsluiten, druk zetten, ruimte creëren en de ideale veldbezetting heb ik niet veel verstand. Van tactiek ook niet. Waar ik wel verstand van heb is het spotten van spelers met leiderschapskwaliteiten. Meestal zijn dat spelers die door hun uiterlijk en lichaamshouding opvallen en zo uitstijgen boven de middelmatigheid van de verzameling modepoppen die ook over het veld huppelt.

Echte aanvoerders zijn voor mij ruwe bolsters met blanke pitten. Mannen die voorop gaan in de strijd, die hard maar fair zijn. Mannen die durven uitdelen, maar die ook kunnen incasseren. Natuurlijk geniet ik ook van balvirtuozen die onnavolgbare acties maken en een verdediging met drie schijnbewegingen kunnen opensplijten, maar zij kunnen alleen excelleren als er ook echte leiders in het veld staan.

Als ik aan echte leiders in het veld denk, schieten er allerlei types in mijn gedachten voorbij. Paolo Maldini is bijvoorbeeld zo’n aanvoerder, gebeeldhouwd uit Italiaans marmer nam hij decennia lang AC Milan op sleeptouw. Onverwoestbaar, onverzettelijk bleef hij de linkerflank trouw. Waar andere voetballers een backpositie te min vonden, bestreek hij die linkerflank en voerde hij vandaar zijn team aan.

Raymond Atteveld. Nooit werd hij een echte topper, maar als bikkelharde, nooit verzakende mandekker bij Roda JC verwierf hij toch een zeker faam. Hij naar de Limburgers op sleeptouw, ging voorop in de strijd, maar pakte misschien wel te veel kaarten. Dat belemmerde zijn groei naar echte topper.

Zijn vader legde de plavuizen vloer in mijn ouderlijk huis in Wateringen en hij keek zuur toen wij zeiden dat AZ (mijn vader) en Ajax (ik) onze favoriete clubs waren. Zijn gezicht klaarde echter op toen zowel mijn vader als ik de onverzettelijkheid van John de Wolf begonnen te roemen. Lange haren die wilde rondsloegen bij kopduels, de witte aanvoerdersband om de machtige armen. Ik stel me er altijd een bebloed hoofd bij voor, maar weet niet of dat ooit gebeurd is. John de Wolf was een prachtige aanvoerder.

Frank de Boer vloekt en tiert nog steeds als hij wat voor een spelletje dan ook aan het doen is. Met gefronste wenkbrauwen zette hij de lijnen uit, en gaf hij splijtende passes. Ook draaide hij de bal geregeld vanuit een vrije trap fraai in de kruising. De Boer was niet alleen beslissend door zijn mentaliteit, maar ook beslissend door zijn spelinzicht. Met als hoogtepunt die pass op Dennis Bergkamp, tegen Argentinië in de kwartfinale van het WK.

Misschien wel de mooiste aanvoerder van de afgelopen jaren stopt. Een brok Roemeense onverzettelijkheid houdt het voor gezien. Hij verhuisde, net als Frank de Boer, wel van de linkerflank naar het centrum van de verdediging. Eerst droeg hij de aanvoerdersband bij Ajax, later bij AS Roma en Inter Milan. OOk was de captain van Roemeense elftal. Christian Chivu was een echte aanvoerder.

Van de huidige generatie voetballers zie ik alleen Daley Blind de leidersrol op zich nemen. Hij heeft het van niemand vreemd natuurlijk. Zijn vader kuchte even – netjes de hand voor de mond – en legde de bal op de stip. Luttele seconden later schoot aanvoerder Danny Blind Ajax naar vanaf de strafschopstip naar de winst in de wereldbeker. Ik denk dat Daly Blind een grotere captain wordt dan zijn vader. Een aanvoerder die hard nodig is in het huidige voetbal.

Leave a Reply

