Wielerhelden

Posted: February 7, 2014 in Sport
Tags: , ,

knaven roubaixServais Knaven. Met de modder en het stof op zijn gezicht haalde hij de kei op die de winnaar van de Hel van het Noorden altijd krijgt. Op de wielerbaan van Roubaix had hij de overwinning in de voorjaarsklassieker Parijs-Roubaix voor zichzelf opgeëist. Knaven (foto) is een van mijn wielerhelden.

“Tik, tik, tik. Daar gaat’ie met dat koffiemolentje”, Mart Smeets juichte het bijna uit bij een van de vele demarrages die een knotsgekke, vaak ‘Fuck’ roepende Texaan geregeld plaatste tijdens de Tour de France. Als een schicht reed de Amerikaan – die voordat hij kanker kreeg en overwon al wereldkampioen was – zijn tijdritten. Liefst zeven keer won hij de Tour de France. Overwinningen die nu geschrapt zijn. Lance Armstrong is een van mijn wielerhelden.

“Ik zag Joop!”, gilde ik terwijl ik bij mijn broer op zijn schouders zat. Het voltallige peloton was net aan me voorbij gefilitst tijdens het criterium van Wateringen. En tussen al die renners had ik de regenboogtrui gespot. “Zoetmelk heeft die trui gewonnen zoals weinigen dat hebben gedaan”, zei Jan Raas, “zonder een lire te betalen”. Joop Zoetemelk is een van mijn wielerhelden.

Lange haren wapperend in de wind. De bolletjestrui om de schouders. De lange benen die woest de pedalen ronddraaiden. Toen ik wat ouder was en ook lange haren had stelde ik me voor dat ik het was die zo Alpe d’Huez opreed. Mijn haren wapperden in ieder geval onder mijn bandana, want een helm was voor mietjes. Sterven op een berg en dan de pijltjes volgen. Gert-Jan Theunisse is een van mijn wielerhelden.

Niemand had zo mooi snot en schuim langs zijn mondhoeken dwarrelen als hij. Het roze stond hem goed, zowel in de Giro als in het roze waarin ONCE de Tour de France reed. Hij was de laatste Nederlander die geel droeg in de Tour. Rijdend voor PDM knalde hij als eerste over de streep in de proloog. Eric Breukink is een van mijn wielerhelden.

De groene trui zat hem als gegoten. Een Duitser die ook nog aardig was. En bescheiden. En die volgens eigen zeggen maar 1 keer uit de verboden pot had gesnoept. Ik gunde het hem zo om wereldkampioen te worden, maar dat werd hij nooit. Wel werd hij na zijn periode als sprintkanon een goed klassiekerrenner. Erik Zabel is een van mijn wielerhelden.

Als hij langsdenderde vielen de dames in zwijm. Als een gebeeldhouwde Romeinse Keizer, zo zat hij op zijn fiets. En zo verscheen hij bij een ploegenpresentatie. Hij won een paar etappes en liet grote rondes dan voor wat ze waren. Zijn afscheid in de Giro was subliem, 1 kilometer in rechte lijn was de proloog. En de massa’s mensen juichten hem toe. Mario Cippolini is een van mijn wielerhelden.

Er zullen vast renners zijn die aan dit lijstje worden toegevoegd de komende jaren. Wielrennen een sport van helden. En weet je, het interesseert me eigenlijk niet dat ze doping gebruiken. Ik denk dat de renners nu weer – of nog steeds -een stap voorliggen op de controleurs. Hoewel er het afgelopen jaar een boeiend statistiekje langskwam. Bou en Lau hadden een berg in de Tour net zo snel opgereden als een paar jaar geleden. Het scheelde een handvol seconden, te verwaarlozen dus. Toen werden Mollema en Ten Dam verguisd, want ze werden 30e of 40e. Nu werden ze toegejuicht, want ze reden top 5.

Doping of niet. Al die mannen hebben getraind, lol gemaakt, gevloekt, afgezien, gelachen en wilden de beste zijn. En hadden er alles voor over om te winnen. Als renners honderden keren gecontroleerd kunnen worden en ze worden niet gepakt op verboden producten, dan zijn de controles dus ruk. En topsport is sowieso oneerlijk, omdat geen menselijk lichaam gelijk is, omdat elke fiets anders is, omdat de trainingsmethoden anders zijn, omdat het voedsel anders is, omdat de ene renner anders omgaat met druk dan de anderen, omdat renners zelfs met doping helemaal naar de klote gaan. En degene die dan tactisch de slimste is, wint.

Wielrennen. Het seizoen begint bijna. Gelukkig.

Leave a Reply

