Visielozen in een angstcultuur

Posted: February 5, 2014 in politiek
Tags: , , , , ,

werken met visieDe gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan. Ik had bijna op de kieslijst gestaan voor D66 in Lelystad. Ik was te kort lid om het uiteindelijk te mogen, en ik had in 2010 mijn contributie niet betaald. Toen het niet lukte om op de lijst te komen, verwaterde mijn aandacht al snel weer. Want, ja, lokale politiek vind ik misschien toch niet zo boeiend als de landelijke politiek.

Als ik later groot ben, zou ik wel minister van Defensie willen worden. Dan speel je mee in een politiek, internationaal landschap en ga je uiteindelijk echt ergens over. Maar als raadslid in een gemeente? Misschien is het mooie opstap, en misschien kunnen intelligente mensen met visie en inzicht zich er snel onderscheiden. Want ik denk eerlijk gezegd dat het niveau niet zo heel hoog is.

Ooit heb ik op de communicatieafdeling van een heel grote gemeente gewerkt. Het was de gemeente Den Haag. En ik kreeg een aantal politiek gevoelige online projecten onder me. Na twee maanden heb ik de opdracht teruggegeven. Ik kon daar niet functioneren. De angstcultuur die heerste was verschrikkelijk. Niemand durfde verantwoordelijkheid te nemen, en afschuiven was de cultuur. Ik wilde stappen maken en overlegde met betrokken, kwam tot oplossingen en ondernam actie om zaken voor elkaar te krijgen. Maar dat was niet de bedoeling.

‘Jij hebt geen politiek inzicht. Het ontbreekt jou aan een politieke antenne!’, zo beet de manager van de afdeling mij toe. Ik antwoordde dat mij dat verbaasde, ik had immers nog een mail van een directeur bij Buitenlandse Zaken (Ik werkte daar als freelance hoofdredacteur online – 380 websites, reisadviezen e.d., en hoofdredacteur van het publieksblad, totdat ik naar de gemeente ging). In die mail stond of ik niet wilde overwegen om diplomaat te worden, omdat ze mensen met politiek inzicht en goede communicatieve skills wel konden gebruiken. Maar misschien had mijn Haagse chef wel gelijk. Mijn antenne stond waarschijnlijk op een andere frequentie afgesteld dan die van hem.

De politiek is wel anders dan de diplomatiek. Een diplomaat kan iemand de hel in wensen op een manier waardoor je je op de reis verheugt. Politici wensen elkaar de hel in, vliegen elkaar in de haren, en gaan daarna lachend een biertje drinken. Dat eerste ligt me dan toch beter. Ik ben bang dat mijn huid niet dik genoeg voor een rol als Kamerlid. En dat ik als minister wel eens moeite zou kunnen hebben met mensen die het niet met me eens zijn, en van wie je die heel idealistische op geen enkele realiteit gestoelde meningen en visies ook nog serieus moet nemen.

Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met de gemiddelde kiezer, zei Winston Churchill al. En als ik op allerhande internetfora zie hoe, linkse, rechtse, religieuze, dierenliefhebbende, anarchistische, populistische en andere visieloze stemgerechtigden stug vast blijven houden aan hun eigen doctrines, en niets anders doen dan in heel enge cirkeltjes draaien, denk ik dat Chrurchill gelijk had. Ik denk dat het goed voor mijn humeur is dat de gemeenteraad van Lelystad niet verrijkt wordt met mijn aanwezigheid. Ik hou niet van doctrines, en vind het ‘zonder last of ruggespraak’ beginsel erg belangrijk. Maar in het kader van partijdiscipline, of juist om een andere partij een hak te zetten, wordt dat beginsel om de haverklap pootje gelicht. Een goed idee is een goed idee. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Maar dat is het niet. Het idee is alleen een goed idee als het binnen de partijdoctrine past, of als er zoveel gepolderd is dat er van het oorspronkelijke idee niets meer over is. Immers iedereen moet – niet gehinderd door kennis van zaken – er amendementen, moties, regels en beleidspunten aan toevoegen, zodat iedereen zich er een beetje in ‘herkent’, en met een tevreden gevoel ‘terug kan naar de achterban’.  Uit angst om afgerekend te worden. En in angstculturen kan ik niet werken. Wel in culturen waar vanuit een duidelijke heldere visie iets voor elkaar gekregen kan worden. En nog meer dan in landelijke politiek mis ik dat in de lokale politiek.

Leave a Reply

