Weemoed

Posted: February 4, 2014 in Sport
Tags: , , , ,

Sander Boschker stopt ermee. De oudste debutant van het Nederlands elftal – hij speelde zijn enige interland op 1 juli 2010 tegen Ghana op 39-jarige leeftijd – vindt het op bijna 44-jarige leeftijd welletjes. Hij diende twee clubs in zijn loopbaan, FC Twente, en 1 seizoen Ajax. Wat een clubliefde. En wat een icoon voor de sport.

Zijn afscheid maakt meSander Boschker ook weemoedig. Net zoals het afscheid van Patrick Lodewijks en Paolo Maldini dat deed. Deze spelers ben ik namelijk nog geweest op straat. Toen ik vroeger voetbalde, in het speeltuintje voor mijn ouderlijk huis aan het Randveen in Wateringen, waren mijn vriendjes en ik allemaal iemand. We speelden niet als Tim, Patrick, Michel, andere Michel, Nicky of Eduard. Nee, we kozen namen, we waren een keeper en voetballer. Als het kon koos ik voor Marco van Basten als speler. Of Pieter Huistra, of Paolo Maldini. Maar soms ook Richard Witsche of Brian Roy. Die voorliefde voor linkspoten (behalve Van Basten, maar dat was een soort God voor mij) is overigens nooit weggegaan. Als doelman koos ik meestal Galli, of Walter Zenga. Maar soms ook Patrick Lodewijks. Ik geloof niet dat ik ooit Sander Boschker geweest ben, toen hij echt doorbrak in 1993 of 1994 was ik te oud om nog mensen na te doen op straat, en deden nieuwe helden hun intrede, zoals James Hetfield, Kurt Cobain, maar ook triatleet Marc Allen.

Boschker stopt. Toen ik op de lagere school zat debuteerde hij. Maldini staat niet meer op de velden als speler. Patrick Lodewijks ook niet meer, laat staan al die andere helden van vroeger, die nu in meer of mindere mate fuore maken als trainer, coach of in andere functies in de voetballerij.

Als ik mijn ogen dichtdoe, hoor ik de stemmen van mijn vriendjes: “Nee, ik wil Van Basten zijn, jij was hem gisteren al”. En waan ik me soms even op dat veldje waar ik uren en uren heb doorgebracht. Dan doe ik mijn ogen open, en realiseer ik me dat nu nieuwe helden zijn opgestaan voor de jeugd. En kijk ik naar mijn eigen zoon. Wie zal hij straks zijn, als hij op straat aan het voetballen is?

Leave a Reply

